Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Siyasi Tarihi | TAR 485 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ENİS ŞAHİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ENİS ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mondros Mütarekesi ile İzmir’in işgali sürecinde Türk siyasî hayatı hakkında ayrıntılı bilgi vermek. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kurulması ile Saltanat’ın kaldırılmasına kadarki dönemi kavramış olmak. |
Dersin İçeriği | Mondros Mütarekesi ve sonuçları, bu dönemdeki İstanbul Hükümetleri, işgaller, Mustafa Kemal’in bu dönemdeki faaliyetleri ve Samsun’a çıkışı, Rum ve Ermeni çalışmaları, İzmir’in işgali ve sonuçları, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kurulması süreci, Sevr antlaşması ve sonuçları, Lozan Antlaşması süreci, Saltanat’ın kaldırılması süreci ve Sultan-Ankara ilişkileri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mondros Mütarekesi hükümleri, mütareke dönemi İstanbul Hükümetleri ve Mustafa Kemal Paşa’nın faaliyetlerini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Mütareke dönemi İstanbul hükümetlerinin genel özelliklerini bilir ve bunlar arasındaki farklılıkları ayırt eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
3 | Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve sonrasındaki süreci yorumlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | İstanbul hükümetleri ile Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşları arasındaki münasebetleri değerlendirir | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | İstanbul ve Anadolu’da Rum ve Ermeni faaliyetlerini sorgular | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Mütareke dönemi İstanbul hükümetlerinin Milli Mücadele tarihi içindeki yeri hakkında hüküm verir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
7 | Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kurulması ile Saltanat’ın kaldırılmasına kadarki dönemin genel özelliklerini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Türkiye Büyük Millet Meclisinin kuruluş sürecini özetler | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
9 | Sevr Anlaşması ve sonuçlarını değerlendirir | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Lozan Antlaşması sırasında meydana gelen gelişmeleri ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Saltanatın kaldırılması ve bu dönemdeki İstanbul Ankara ilişkilerini karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Bu dönemin milli mücadele tarihi içindeki yerini ve önemini değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mondros Mütarekesi’nin imzalanması, Ahmet İzzet Paşa hükümetinin kurulması ve çalışmaları | |
2 | Tevfik Paşa ve I. Damat Ferit hükümetlerinin kurulması ve çalışmaları | |
3 | Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşlarının İstanbul’daki faaliyetleri, Kongreler sırasında İstanbul hükümetinin çalışmaları | |
4 | İngiliz ve Fransız işgal kuvvetlerinin 1919 yılı politikaları ve sonuçları, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı | |
5 | İstanbul’da ve Anadolu’da Rum ve Ermeni çalışmaları | |
6 | Ali Rıza Paşa hükümetinin kurulması ve çalışmaları, Amasya protokolü ve sonuçları | |
7 | İzmir’in işgali ve sonuçları | |
8 | Son Damat Ferit hükümeti Anadolu ilişkileri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Kurulması ve İstanbul ile ilişkiler, Sevr Anlaşması, Düzenli Ordunun Kurulması, İnönü Savaşları | |
11 | Londra Konferansı, İstanbul Ankara ilişkileri ve Sakarya Savaşı | |
12 | Son Osmanlı sadrazamı Tevfik Paşa ve çalışmaları, Büyük Taarruz | |
13 | Saltanat’ın kaldırılması ve İstanbul | |
14 | Lozan Barış Antlaşması ve genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, Ankara, Atatürk Araştırma Merkezi, 2008. |
Ders Kaynakları | 1-Akşin, Sina, İstanbul Hükûmetleri ve Millî Mücadele I-II, İstanbul, 1992. 2-Atatürk İle İlgili Arşiv Belgeleri (1911-1921 Tarihleri Arasına Ait 106 Belge), Ankara,1982. 3-Bayur, Yusuf Hikmet, Türk İnkılâbı Tarihi, Ankara, 1983-1993. 4-Belen, Fahri, Türk Kurtuluş Savaşı, Ankara 1983. 2.Baskı 5- Göyünç, Nejat, Osmanlı İdaresinde Ermeniler, İstanbul 1983 6-Gürün, Kamuran, Ermeni Dosyası, Ankara 1983 7-Jaeschke, Gotthard, Kurtuluş Savaşı ile İlgili İngiliz Belgeleri, Ankara, 1986 8-Jaeschke, Gotthard, Türk Kurtuluş Savaşı Kronolojisi I-II, Ankara, 1989. 9-Lewis, Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara 1988. 10-Meray, Seha, Lozan Barış Konferansı Tutanaklar, Belgeler, Ankara, 1970. 11-Müderrisoğlu, Alptekin, Kurtuluş Savaşının Malî Kaynakları, Ankara, 1990. 12-Özalp, Kâzım, Millî Mücadele (1919- 1922), Ankara 1985. I. 13-Öztoprak, İzzet, Türk ve Batı Kamuoyunda Millî Mücadele, Ankara, 1989. 14-Sarıhan, Zeki, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, Ankara, 1993, 1996 15-Selek, Sebahattin, Anadolu İhtilâli, İstanbul, 1987 16- Soysal, İsmail, Türkiye´nin Siyasi Antlaşmaları I, Ankara 1983. 17-Tansel, Selahattin, Mondros’tan Mudanya’ya Kadar I-IV, Ankara, 1977,1985. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mondros Mütarekesi hükümleri, mütareke dönemi İstanbul Hükümetleri ve Mustafa Kemal Paşa’nın faaliyetlerini kavrar | |||||||||||
2 | Mütareke dönemi İstanbul hükümetlerinin genel özelliklerini bilir ve bunlar arasındaki farklılıkları ayırt eder | |||||||||||
3 | Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve sonrasındaki süreci yorumlar | |||||||||||
4 | İstanbul hükümetleri ile Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşları arasındaki münasebetleri değerlendirir | |||||||||||
5 | İstanbul ve Anadolu’da Rum ve Ermeni faaliyetlerini sorgular | |||||||||||
6 | Mütareke dönemi İstanbul hükümetlerinin Milli Mücadele tarihi içindeki yeri hakkında hüküm verir | |||||||||||
7 | Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin kurulması ile Saltanat’ın kaldırılmasına kadarki dönemin genel özelliklerini kavrar | |||||||||||
8 | Türkiye Büyük Millet Meclisinin kuruluş sürecini özetler | |||||||||||
9 | Sevr Anlaşması ve sonuçlarını değerlendirir | |||||||||||
10 | Lozan Antlaşması sırasında meydana gelen gelişmeleri ayırt eder | |||||||||||
11 | Saltanatın kaldırılması ve bu dönemdeki İstanbul Ankara ilişkilerini karşılaştırır | |||||||||||
12 | Bu dönemin milli mücadele tarihi içindeki yerini ve önemini değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |