Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yakınçağ Osmanlı Devleti Diplomasi Tarihi | TAR 479 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti'nin son iki yüzyılını teşkil eden süreçteki diplomasi kurumları ve gelişmeleriyle birlikte anlatmak. Özellikle de Avrupalı Büyük Devletlerle olan değişen aktörlerle denge siyaseti örnekleriyle birlikte ortaya koymak. Osmanlı modernleşmesi ile modern diplomasi arasındaki illiyet bağı üzerinde durmak. |
Dersin İçeriği | Geleneksel Osmanlı diplomasisi ilk olarak ele alınıyor. Ardından modern diplomasiye geçişe neden ihtiyaç duyulduğu tespit ediliyor. Avrupalı Büyük Devletlerle olan diplomatik ilişkiler ülkeler başlığı altında anlatılıyor. Fransa, İngiltere, Rusya ve Almanya alt başlıkları teşkil ediyor. Osmanlı modernleşmesi ile diplomasi arasındaki bağ ele alınıyor. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşanan zaman ile geçmiş arasında bir bağ kurabilme | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Geçmişin yaşanan zaman içinde ne gibi etkilerle sürdüğünü anlama. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Yaşanan zamanın problemleri ve gerçekleri ile geçmiş arasındaki benzerliklerin neler olduğunu anlayabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yakın geçmişimizle uzak geçmişimizin zamanımızdan ne şekilde farklılıklar gösterdiği, bu farklılıkların nasıl anlaşılabileceği, bunun için eleştirel bakışın gerekliliğinin kavranması. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Osmanlı İmparatorluğu’nun bir cihan devleti olarak gösterdiği mücadele, yaptığı savaşların dünya toplumlarında bıraktığı ne tür etkilerden etkilendiği, bu etkilerin günümüz Türklüğünün kimlik ve imajında nasıl etkileri o | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı İmparatorluğu’nun siyasî, kültürel, ekonomik ve bilimsel kazanımlarının Türk Milleti’nin tarihi gelişiminde somut olarak ne gibi etkiler gösterdiğinin kavranması. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Türk Milleti’nin günümüzde karşılaştığı milletlerarası problemler, düşmanlıklar ve genel toprak, ekonomi vs. gibi meselelerde Osmanlı İmparatorluğu’ndan gelen etkilerin öğrenilmesi. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir kavram olarak diplomasi. | |
2 | Diplomasi ilmi ile ilgili kaynakların tanıtılması | |
3 | 1699 Karlofça Antlaşması ve Osmanlı Diplomasisinde yeni bjr dönemin başlangıcı | |
4 | Rusya’nın yeni bir güç olarak ortaya çıktığı yıllar ve Osmanlı Devleti’nin Rusya ile diplomatik ilişkilerinin genel seyri | |
5 | Osmanlı Devleti’nin diğer ülkeler ile ilişkilerinde kullandığı üstünlük ve hakimiyet prensibinin zedelenmesi | |
6 | Osmanlı Devleti’nin diplomatik anlamda Avrupa’ya yönelmesi | |
7 | Fransız İhtilali ve Osmanlı Diplomasisine etkileri | |
8 | Osmanlı Devleti’nin diplomatik ilişkilerde Avrupa üstünlüğünü kabul etmesi ve daimi elçiliklerin açılması | |
9 | ARASINAV | |
10 | II. Mahmut dönemi Osmanlı Diplomasisi | |
11 | Tanzimat hareketi ve Tanzimat dönemi Osmanlı Diplomasisinin karakteri | |
12 | Mustafa Reşit Paşa, Ali ve Fuat Paşalar dönemi Osmanlı Diplomasi anlayışı | |
13 | II. Abdülhamit ve Osmanlı Diplomasisi | |
14 | Sonuç ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Namık Sinan Turan, İmparatorluk ve Diplomasi. Osmanlı Diplomasisinin İzinde, 2. bs., Bilgi Üniversitesi Yay., İstanbul 2015. Necmettin Alkan, İmparatorluğun Son Savaşı. Birinci Dünya Savaşı’na Neden Nasıl Girdik?, Timaş Yay., İstanbul 2020. Torbjon, L. Knutsen, Uluslararası İlişkiler Teorisi Tarihi, çev. Mehmet Özay, Açılım Kitap, İstanbul 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yaşanan zaman ile geçmiş arasında bir bağ kurabilme | |||||||||||
2 | Geçmişin yaşanan zaman içinde ne gibi etkilerle sürdüğünü anlama. | |||||||||||
3 | Yaşanan zamanın problemleri ve gerçekleri ile geçmiş arasındaki benzerliklerin neler olduğunu anlayabilme. | |||||||||||
4 | Yakın geçmişimizle uzak geçmişimizin zamanımızdan ne şekilde farklılıklar gösterdiği, bu farklılıkların nasıl anlaşılabileceği, bunun için eleştirel bakışın gerekliliğinin kavranması. | |||||||||||
5 | Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Osmanlı İmparatorluğu’nun bir cihan devleti olarak gösterdiği mücadele, yaptığı savaşların dünya toplumlarında bıraktığı ne tür etkilerden etkilendiği, bu etkilerin günümüz Türklüğünün kimlik ve imajında nasıl etkileri o | |||||||||||
6 | Osmanlı İmparatorluğu’nun siyasî, kültürel, ekonomik ve bilimsel kazanımlarının Türk Milleti’nin tarihi gelişiminde somut olarak ne gibi etkiler gösterdiğinin kavranması. | |||||||||||
7 | Türk Milleti’nin günümüzde karşılaştığı milletlerarası problemler, düşmanlıklar ve genel toprak, ekonomi vs. gibi meselelerde Osmanlı İmparatorluğu’ndan gelen etkilerin öğrenilmesi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |