Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Sosyoloji Teorileri I | SOS 205 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüsna Ergün, |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, sosyoloji tarihindeki önemli felsefi doktrinleri ve düşünürleri öğretmek ve klasik sosyoloji tarihi bilgisi vermektir. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği: sosyoloji disiplinin doğuşu ve gelişimi, sosyoloji tarihinin temel kavramları, önemli sosyologların fikirleri, sosyolojik düşüncenin diğer bilimlerle ilişkisi, sosyoloji tarihi literatürü. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
3 | Klasik dönem toplum bilimcilerinin, sosyolojinin temel kavram ve konularını nasıl kuramsallaştırdıklarını öğrenir. | Tartışma, Anlatım, | |
4 | Sosyolojik bakış açısı kazanır. Teorik yaklaşımı öğrenir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve içeriği hakkında bilgilendirme | |
2 | Sosyolojik teorinin açığa çıkmasına neden olan toplumsal koşullar | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Aguste Comte ve Sosyolojik Teorinin oluşumu”Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 39-51 |
3 | Teorik inşa yaklaşımları ve Avrupa sosyolojisinin temel özellikleri | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Herbert Spencer Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 73-107. |
4 | Auguste Comte | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Karl Marx Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 145-177. |
5 | Karl Marx | |
6 | Karl Marx | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Weber Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 213-255. |
7 | Uygulama örneği: Kapital’in diyalektik yöntemle sunuluş Tarzı | |
8 | Marx’ın etkileri ve Marx'ın teorisine yönelik eleştirileri | Jonathan H. Turner, Leonard Beeghley, Charler H. Powers (2012) “Simmel Sosyolojisi” Sosyolojik teorinin Oluşumu çev. Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, İstanbul.ss. 285-312. |
9 | Max Weber | |
10 | Max Weber | |
11 | Uygulama örneği: Weber'in Protestan ahlakı ve kapitalizm ruhu adlı eserin incelenmesi | |
12 | Weber’in etkileri ve Weber'in sosyolojik teorisine yönelik eleştiriler | |
13 | George Simmel | |
14 | George G. Simmel sosyolojik teorisine yönelik eleştiriler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Jonathan H. Turner , Leonard Beeghley , Charles H. Powers, Sosyolojik Teorinin Oluşumu, Sentez Yayınları. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
1 | 0 MB | ||
1 | 0 MB | ||
2 | 0 MB | ||
3 | 3. Hafta-I. Kısım | 0 MB | |
3 | 0 MB | ||
3 | 0 MB | ||
4 | 0 MB | ||
4 | 0 MB | ||
5 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. | ||||||||||||
2 | Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
3 | Klasik dönem toplum bilimcilerinin, sosyolojinin temel kavram ve konularını nasıl kuramsallaştırdıklarını öğrenir. | ||||||||||||
4 | Sosyolojik bakış açısı kazanır. Teorik yaklaşımı öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 60 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |