Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgi Sosyolojisi | SOS 408 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL, |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, bilgi toplumilişkisi, bilginin üretimi, gelişmesi ve toplumsal özellikleri, ile zihniyet biçimleri hakkında bir bakış açısı kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında bilgi türleri, bilme tarzları ve bunların toplumsal kökenleri; kültür, ideoloji ve zihniyet gibi terimlerin olgusal ve kavramsal bağıntıları ve bilgi sosyolojisi literatürüne katkıda bulunan sosyologların kuram ve yaklaşımları ele alınmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelişen teknolojiye uygun olarak bilginin gücünü kavramak, bilgi toplumunun dünyadaki gücünü küresel anlamda göz önüne sermek, bilim ve bilgiden yoksun ulusları bekleyen tehlikeler, bilgi ve teknoloji gücünün yaptırımları hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Bilgi ve Bilimin tanımları ve toplumdaki fonksiyonları üzerine değerlendirmeyi sağlar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İlkel toplumdan tarım toplumuna geçiş üzerine tartışmayı sağlar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Tarım toplumundan sanayi toplumuna geçiş üzerine tartışmayı sağlar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Sanayi toplumundan modern topluma geçiş sürecinde kullanılan teknikler ve bilim üzerine değerlendirmeyi sağlar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Bilgi toplumunda bilimin gücü ve küresel fonksiyonları üzerine düşünmeyi sağlar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Sosyolojisinin Tanımı | |
2 | Bilgi Sosyolojisinin Konuları | |
3 | Bilgi Sosyolojisinin Yöntemi | |
4 | Bilgi Sosyolojisinin Hazırlayıcı ve Öncüleri | |
5 | İbn Haldun ve Bilgi | |
6 | F. Bacon ve Bilgi | |
7 | Aydınlanma Düşünürleri ve Ansiklopedik Bilgi | |
8 | A. Comte, E. Durkeim ve Bilgi Sosyolojisi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Zihniyet Problemi: M.Weber ve S. F. Ulgener | |
11 | İdeoloji Problemi: K. Marx, St. Simon ve Pareto | |
12 | Bilgi Sosyolojisinin Kurucuları: M. Scheler ve K. Mannheim | |
13 | Bilgi Sosyolojisinin Geliştiricileri: P. Sorokin ve G. Gurvitch | |
14 | Bilgi toplumu, Ağ toplumu, Bildirişim Toplumu ve Post-truht dönem |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Osman Özkul, Bilgi Sosyolojisinin Problemleri, Ders Kitabı, Gündoğan Yayınları, 2023 |
Ders Kaynakları | Mustafa Aydın (2017) Bilgi Sosyolojisi, Açılım Kitap. Hüseyin Bal (2015) Bilgi Sosyolojisi, Sentez Yayıncılık. Susan Hekman (1999). Bilginin Sosyolojisi, (Tercümanlar: H. Arslan , B. Balkız); Paradigma Yayınları. K. Mannheim (2016). İdeoloji ve Ütopya. (Çev. M. Okyayuz), Nika Yayınları. P. L. Berger ve T. Luckmann (2018). Gerçekliğin Sosyal İnşası. (V. S. Öğütle), Atıf Yayınları. Trevor Pinch, Bilimin Gelişmesinde Bilimsel Toplulukların Rolü, Bilim Tarihi Dergisi, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gelişen teknolojiye uygun olarak bilginin gücünü kavramak, bilgi toplumunun dünyadaki gücünü küresel anlamda göz önüne sermek, bilim ve bilgiden yoksun ulusları bekleyen tehlikeler, bilgi ve teknoloji gücünün yaptırımları hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
2 | Bilgi ve Bilimin tanımları ve toplumdaki fonksiyonları üzerine değerlendirmeyi sağlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
3 | İlkel toplumdan tarım toplumuna geçiş üzerine tartışmayı sağlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
4 | Tarım toplumundan sanayi toplumuna geçiş üzerine tartışmayı sağlar | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
5 | Sanayi toplumundan modern topluma geçiş sürecinde kullanılan teknikler ve bilim üzerine değerlendirmeyi sağlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
6 | Bilgi toplumunda bilimin gücü ve küresel fonksiyonları üzerine düşünmeyi sağlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |