Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Sosyolojisi SOS 302 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. ALİ ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyolojik perspektifle dinin toplumsal boyutlarını ve din-toplum ilişkilerini kavramak.

Dersin İçeriği

Din sosyolojisinin konusu, perspektifi ve araştırma yöntemleri; Dini toplumsal işlevleri; Toplumsal koşullardan dinin nasıl etkilendiği; Aile, eğitim, iktisat ve siyaset gibi diğer toplumsal kurumlarla karşılıklı ilişkileri; Toplumsal bütünleşme ve çatışma süreçlerine dinin etkileri; Dini grupların analizi, modernleşme, sekülerleşme ve küreselleşme süreçlerinde dinin yeri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyolojik perspektifle dine bakabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Toplumun farklı kesimlerinde dinin algılanma biçimlerini kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Din olgusunun teorik kökenlerini öğrenir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Dini gruplar toplumsal boyutlarıyla değerlendirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Dini kaynaklı toplumsal sorunlar karşısında çözümler üretir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyoloji, toplum ve din
2 Din sosyolojisinin tarihçesi ve başlıca konuları, bu alana katkıda bulunan sosyologlar
3 Tarihten günümüze toplum modelleri ve dinin toplumsal işlevleri
4 Kültür, medeniyet ve din
5 Sosyal yapı, sosyal ilişkiler, sosyalleşme ve din
6 Diğer temel kurumlar (aile, eğitim, iktisat, siyaset) ile dinin ilişkileri
7 Sosyal tabakalaşma ve din
8 Toplumsal cinsiyet ve din
9 ARASINAV
10 Modernleşme dinamikleri, sekülerleşme ve din
11 Modernizmden postmodernizme sekülerleşme tartışmaları
12 Grup dinamikleri ve dini gruplar
13 Türkiye’nin dini yapısı; resmi din, sivil din, mezhepler, tarikatlar
14 Türkiye'de modern dini gruplar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yay., Bursa, 2015.

2. Necdet Subaşı, Din Sosyolojisi, Dem Yay., İstanbul, 2014.

3. John Bird, Din Sosyolojisi Nedir?, Çev. A. Taştan, M.D. Dereli, Lotus Yay., İstanbul, 2015.

4. Phil Zuckerman, Din Sosyolojisine Giriş, Birleşik Yayınları.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Sosyolojik perspektifle dine bakabilir.
2 Toplumun farklı kesimlerinde dinin algılanma biçimlerini kavrar.
3 Sosyolojik kavramlarla din-toplum ilişkilerini değerlendirir.
4 Din olgusunun teorik kökenlerini öğrenir
5 Dini gruplar toplumsal boyutlarıyla değerlendirir
6 Dini kaynaklı toplumsal sorunlar karşısında çözümler üretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 50
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6