Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilik Psikolojisi SOS 304 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

bu dersin temel amacı toplumun temel yapı taşı olan bireyin kişisel özelliklerini çözümleyerek analiz etmektir.

Dersin İçeriği

kişilik psikolojisi tarihsel bağlam, kavram ve göstergeler, kuramlar ve epistemolojik temeller

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kişilik ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kişiliğin alt yapılarını açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri betimler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kişilik kuramlarını açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirir. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan oluşumunun tanımlanması
2 İnsan doğası, karakter ve kişilik
3 Normal kişiliğin temel göstergeleri
4 insanın oluşumu ve kişiliğinin oluşumu arasındaki benzerlik ve farklılıklar
5 Kişilik teorileri
6 tutum ve tutumların özellikleri
7 Davranış tipleri ve insan davranışının temel özellikleri
8 Heyecan ve duygular
9 arasınav
10 zihnin ve beynin yapısı; ve kişilik oluşumuna etkileri
11 Dikkat kavramı ve biresyel-sosyal çevrenin dikkat davranışı üzerindeki etkileri
12 İstemli ve istemsiz davranışlar ve kişilik ilişkisi
13 adaptasyon mekanizmaları ve kişilik
14 genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Altınköprü, Tuncel, Şahsiyet analizi, Hayat Yayınları, İstanbul, 2003

Ders Kaynakları

1. Köknel, Özcan, Kişilik, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1997
2. Arkonaç, Sibel, Psikoloji ( Zihin Süreçleri Bilimi ), Alfa Yayınları, İstanbul, 1993
Adler, Alfred, Psikolojik Aktivite, Çev: Belkıs Çorakçı, Say Yayınları, İstanbul, 2001

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Kişilik ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Kişiliğin alt yapılarını açıklar.
3 Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri betimler
4 Kişilik kuramlarını açıklar.
5 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini yorumlar.
6 Kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6