Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Psikoloji | SOS 104 | 2 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, bireyin duygu, düşünce, algı ve davranışlarının toplum tarafından nasıl etkilendiğini bireyden çevreye ve çevreden bireye doğru incelemektir. Sosyal ortamın insan üzerinde nasıl bir etki oluşturduğunun anlaşılması ve sosyal ortamda insan tutum ve davranışlarının nasıl şekillendiğini anlamak dersin özünü oluşturmaktadır. Sosyal etki ve uyma, iletişim, grup ve grup içi davranışlar, liderlik ve kısaca sosyal ortamdaki davranışları içeren konuların anlaşılması dersin amacı kapsamındadır. |
Dersin İçeriği | Gelişen sosyal olaylara paralel olarak, bireylerin gelişimini etkileyen psikolojik faktörler, sosyal ortamların insan yapısı üzerindeki etkileri, bu etkilerin bireyin tutum ve davranışları üzerindeki etkisi, sağlıklı toplum ve sağlıklı davranışın özellikleri, sosyalleşmenin toplumsal fonksiyonları ve ulusların geleceği ile ilgili rolü 1.hafta Sosyal psikoloji nedir? Tarihsel gelişimi ve bir çalışma alanı olarak belirmesi 2.hafta Sosyal psikolojinin gelişimi (Geçmişten günümüze) 3.hafta Sosyal psikoloji araştırmalarında yöntem ve örnekler 4.hafta Sosyal etki ve uyma 5.hafta Tutumlar 6.hafta Tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar 7.hafta İletişim, propaganda: Tutum değiştirme süreci 8.hafta İletişimin özellikleri, ortam ve kültürün özellikleri 9.hafta ARASINAV 10.hafta Sosyal biliş (Sosyal algı) 11.hafta Grup yapısı ve dinamiği 12.hafta Sosyalleşme ve sosyal gelişim 13.hafta Kültür ve benlik 14.hafta Genel Değerlendirme
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal psikoloji, sosyoloji ve psikolojinin temel farklarını ayırt eder; her birini tanımlar ve açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | |
2 | Sosyal psikolojinin gelişim tarihindeki temel çalışmaları ana hatları ile ve bu disipline katkı sağlayan kişileri isimleri ile birlikte tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
3 | Sosyal psikoloji araştırmalarında kullanılan yöntem ve teknikleri bir araştırmada uygular. | Anlatım, | |
4 | Sosyal psikolojinin temel kavramlarını ve bu kavramlar ile ilgili teorileri açıklar. (sosyal etki, uyma, tutumlar, tutum oluşumları ile ilgili teoriler) | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | |
5 | Tutum, propaganda ve tutum değiştirme süreci hakkında açıklama ve analiz yapar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | Kişinin sosyalleşme sürecinde etken olan unsurları analiz eder. | Anlatım, | |
7 | Kişilik ve benlik oluşumunda, sosyal etki, grup süreçleri, kültür ve toplumla ilişkisini bütünleştirip genellemelere ulaşır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
8 | Sosyal etkinin kişinin tutum ve davranışını nasıl oluşturduğu ile ilgili değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal psikoloji nedir? Tarihsel gelişimi ve bir çalışma alanı olarak belirmesi | |
2 | Sosyal psikolojinin gelişimi (Geçmişten günümüze) | |
3 | Sosyal psikoloji araştırmalarında yöntem ve örnekler | |
4 | Sosyal etki ve uyma | |
5 | Tutumlar | |
6 | Tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar | |
7 | İletişim, propaganda: Tutum değiştirme süreci | |
8 | İletişimin özellikleri, ortam ve kültürün özellikleri | |
9 | ARA SINAV (Genel tekrar) | |
10 | Sosyal biliş (Sosyal algı) | |
11 | Grup yapısı ve dinamiği | |
12 | Sosyalleşme ve sosyal gelişim | |
13 | Kültür ve benlik | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Günümüzde İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş, Çiğdem Kağıtçıbaşı, Zeynep Cemalcılar, İstanbul, 2017. |
Ders Kaynakları | KaynakçaTemel Ders kitabı Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Günümüzde İnsan ve İnsanlar: Sosyal
Diğer kaynaklar Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi, 2004. Freedman, J. L., D. O. Sears, ve J. M. Carlsmith. Sosyal Psikoloji. Ankara: İmge Kitabevi, 2003. Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi, 2008. Silah, M. (2005). Sosyal Psikoloji Davranış Bilimi. Ankara: Seçkin. Konularla ilgili kullanılan çeşitli video filmleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal psikoloji, sosyoloji ve psikolojinin temel farklarını ayırt eder; her birini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||
2 | Sosyal psikolojinin gelişim tarihindeki temel çalışmaları ana hatları ile ve bu disipline katkı sağlayan kişileri isimleri ile birlikte tanımlayabilir. | ||||||||||||
3 | Sosyal psikoloji araştırmalarında kullanılan yöntem ve teknikleri bir araştırmada uygular. | ||||||||||||
4 | Sosyal psikolojinin temel kavramlarını ve bu kavramlar ile ilgili teorileri açıklar. (sosyal etki, uyma, tutumlar, tutum oluşumları ile ilgili teoriler) | ||||||||||||
5 | Tutum, propaganda ve tutum değiştirme süreci hakkında açıklama ve analiz yapar. | ||||||||||||
6 | Kişinin sosyalleşme sürecinde etken olan unsurları analiz eder. | ||||||||||||
7 | Kişilik ve benlik oluşumunda, sosyal etki, grup süreçleri, kültür ve toplumla ilişkisini bütünleştirip genellemelere ulaşır. | ||||||||||||
8 | Sosyal etkinin kişinin tutum ve davranışını nasıl oluşturduğu ile ilgili değerlendirme yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 35 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Proje / Tasarım | 15 |
1. Ara Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |