Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mantık I SOS 203 3 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin klasik mantık konu ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi
Dersin İçeriği Kavram, tanım, beş tümel, kategoriler, önerme akıl yürütme, beş sanat, mantık yanlışları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mantık problemlerini tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Doğru ve tutarlı düşünür Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Kavramların doğru tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Akıl yürütmeyi geliştirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Mahiyeti [1] Sayfa 11-35
2 Mantığın Konusu, Gayesi, Önemi ve Faydaları [3] Sayfa 11-23
3 Mantığın Tarihçesi [1] Sayfa 36-64
4 Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler [1] Sayfa 65-78
5 Beş Tümel ve Kategoriler [1] Sayfa 79-89
6 Tanım, Çeşitleri ve Şartları [1] Sayfa 90-98
7 Tanımda Ortaya Çıkan Hatalar, Tanımlanamazlar, Bölme ve Sınıflandırma [1] Sayfa 99-112
8 Önerme ve Çeşitleri [1] Sayfa 113-130
9 ARASINAV
10 Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler [1] Sayfa 131-152
11 Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar [1] Sayfa 153-193
12 Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar [1] Sayfa 153-193
13 Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar, Bileşik Kıyaslar, Düzensiz Kıyaslar [1] Sayfa 194-217
14 Tümevarım ve Analoji, Beş Sanat [1] Sayfa 218-280
Kaynaklar
Ders Notu Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara 2004,
Ders Kaynakları Öner, Necati, Klasik Mantık, Ankara 1991
Çapak, İbrahim, Gazali’nin Mantık Anlayışı, Ankara 2005,
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Mantık problemlerini tanır.
2 Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar.
3 Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir.
4 Doğru ve tutarlı düşünür
5 Kavramların doğru tanımlar.
6 Akıl yürütmeyi geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 8 8
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4