Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mantık I | SOS 203 | 3 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin klasik mantık konu ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi |
Dersin İçeriği | Kavram, tanım, beş tümel, kategoriler, önerme akıl yürütme, beş sanat, mantık yanlışları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantık problemlerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Doğru ve tutarlı düşünür | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kavramların doğru tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Akıl yürütmeyi geliştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Mahiyeti | [1] Sayfa 11-35 |
2 | Mantığın Konusu, Gayesi, Önemi ve Faydaları | [3] Sayfa 11-23 |
3 | Mantığın Tarihçesi | [1] Sayfa 36-64 |
4 | Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler | [1] Sayfa 65-78 |
5 | Beş Tümel ve Kategoriler | [1] Sayfa 79-89 |
6 | Tanım, Çeşitleri ve Şartları | [1] Sayfa 90-98 |
7 | Tanımda Ortaya Çıkan Hatalar, Tanımlanamazlar, Bölme ve Sınıflandırma | [1] Sayfa 99-112 |
8 | Önerme ve Çeşitleri | [1] Sayfa 113-130 |
9 | ARASINAV | |
10 | Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler | [1] Sayfa 131-152 |
11 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar | [1] Sayfa 153-193 |
12 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar | [1] Sayfa 153-193 |
13 | Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar, Bileşik Kıyaslar, Düzensiz Kıyaslar | [1] Sayfa 194-217 |
14 | Tümevarım ve Analoji, Beş Sanat | [1] Sayfa 218-280 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara 2004, |
Ders Kaynakları | Öner, Necati, Klasik Mantık, Ankara 1991 Çapak, İbrahim, Gazali’nin Mantık Anlayışı, Ankara 2005, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mantık problemlerini tanır. | ||||||||||||
2 | Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar. | ||||||||||||
3 | Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. | ||||||||||||
4 | Doğru ve tutarlı düşünür | ||||||||||||
5 | Kavramların doğru tanımlar. | ||||||||||||
6 | Akıl yürütmeyi geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |