Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzecilik (Sektör Dersi) SAN 405 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Müze tanımı ve tarihsel gelişiminden başlanarak müzelerin önemi fonksiyonları, işleyişi gibi konularda sınıf ve müze ortamında detaylı anlatımlar ile müzelerin öneminin öğrencilere aktarılması ve müze bilincinin oluşturulması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Müzelerin önemi, misyonu, görevleri, işleyişi, eski eserlerin korunması ve onarımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzelerin tarihi süreç içindeki gelişimlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Müzelerin bilimsel ve toplumsal amaçlarını bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Müzeye kazandırılacak eserin belirlenme ölçütlerini açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Eski eserlerlerin korunması ile ilgili tedbir önerileri geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Müze bilincinin uyandırılmasında etkin olur Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Yurtiçi ve yurtdışı müzelerini karşılaştırır Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Müze ve eski eserler mevzuatını bilir Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müzenin tanımı, tarihçesi ve çeşitleri
2 Türk müzeciliğinin tarihçesi
3 Türk ve dünya müzeleri
4 Sergilemenin esasları
5 Sergileme salonlarının özellikleri
6 Müzenin bölümleri
7 Müzeler ve eğitim
8 Müze gezisi / saha çalışması
9 Ara sınav
10 Taşınmaz kültür varlıkarının belgelenmesi ve envanterlenmesi
11 Sergilenen eserlerin bakım ve onarımı
12 Kültür varlıklarının korunması
13 Kültür varlıkları ile ilgili mevzuat
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

ARIK R.Oğuz., Türk Müzeciliğine Bir Bakış, İstanbul, 1953.
CEZAR Mustafa., Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi, İstanbul, 1972.
ÖNDER Mehmet., Türkiye Müzeleri, Ankara, 1977.
ATASOY Sümer, Müzeler ve Müzecilik Bibliyografyası, İstanbul, 1979.
ARTUN Ali., Sanaçı Müzeleri, İstanbul, 2005
ATAGÖK Tomur., Yeniden Müzeciliği Düşünmek, İstanbul ,1999
ATASOY YAVUZOĞLU Nazan., Müzelerimizdeki Eğitime Yönelik Çalışmaların İrdelenmesi, Kuruluşunun 150. Yılında Türk Müzeciliği Sempozyumu III Bildirileri, Ankara, 1997, 104-112.
ATASOY Sümer., Müzelerimizde Sergileme Sorunları 4. Müzecilik Semineri, Bildiriler, İstanbul 1999, s.51-52.
ECO Umberto , Bir Müze İçin Öneriler, Sanat Dünyamız, S.18 / 53 (1993) s. 8-12.
ERGEÇ Rifat., Müzeler ve Müzecilik, Gaziantep, 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Müzelerin tarihi süreç içindeki gelişimlerini bilir 5 5
2 Müzelerin bilimsel ve toplumsal amaçlarını bilir 5 5
3 Müzeye kazandırılacak eserin belirlenme ölçütlerini açıklar 5 5
4 Eski eserlerlerin korunması ile ilgili tedbir önerileri geliştirir 5 5 5
5 Müze bilincinin uyandırılmasında etkin olur 5 5 5
6 Yurtiçi ve yurtdışı müzelerini karşılaştırır 5 5
7 Müze ve eski eserler mevzuatını bilir 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 7 14
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5