Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Türbe Mimarisi SAN 332 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Medreseleri

Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Hanları

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk devletleri tarafından inşa edilmiş türbeleri mimari ve süsleme özellikleri açısından ayrıntılı bir şekilde öğrencilere anlatmak.

Dersin İçeriği

Türk devletlerinin tanımı, tarihi coğrafyası ve kurulan ilk Türk devletlerinden itibaren ortaya konan türbe örneklerinin plan tipleri, gelişimi, süsleme özellikleri ve kullanılan malzeme ve teknikler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Türbe Mimarisi hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türbelerinin plan ve süsleme özelliklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Türk türbelerinin İslam türbe mimarisi içerisindeki yerini kavrar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar
2 Türbenin tanımı ve tarihçesi
3 Karahanlı dönemi Dönemi Türbe Mimarisi
4 Gazneli dönemi Dönemi Türbe Mimarisi
5 Büyük Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi
6 Büyük Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi
7 Sınav
8 Anadolu’da İlk Türbe Örnekleri
9 Anadolu Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi
10 Anadolu Selçuklu Dönemi Türbe Mimarisi
11 Beylikler Dönemi Türbe Mimarisi
12 Osmanlı Dönemi Türbe Mimarisi
13 Osmanlı Dönemi Türbe Mimarisi
14 Osmanlı Dönemi Türbe Mimarisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Arık, M.O. (1967). Erken devir Anadolu-Türk mimarisinde türbe biçimleri. Anadolu (Anatolia)

Önkal, H. (1992). Osmanlı hanedan türbeleri. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.

Önkal, H. (1996). Anadolu Selçuklu türbeleri, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.

Tuncer, O.C. (1986). Anadolu kümbetleri -1- Selçuklu dönemi, Ankara.

Aslanapa, O., Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı (14. Yüzyıl), Ankara, 1997. 
ALTUN Ara., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul:Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1988.
DIEZ, E. ASLANAPA, O., Karaman Devri Sanatı, İstanbul, 1950.
ÖNEY Gönül, Beylikler Devri Sanatı, Ankara:Türk Tarih Kurumu, 1989.
ÜNAL R Hüseyin., Birgi: Tarihi, Tarihi Coğrafyası ve Türk Dönemi Anıtları, Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001. 
UYSAL A.Osman.,Germiyanoğulları Beyliğinin Mimari Eserleri, Atatürk Kültür Merkezi, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türk Türbe Mimarisi hakkında bilgi sahibi olur 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Türbelerinin plan ve süsleme özelliklerini tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Türk türbelerinin İslam türbe mimarisi içerisindeki yerini kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 35
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5