Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bizans Mimarisi SAN 110 2 3 + 1 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal Okumuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Orta Çağ'ın en önemli ve uzun soluklu imparatorluklarından olan Bizans'a ait mimari geleneğinin plan tipleri, malzeme-teknik ve süsleme özellikleri hakkında bilgi kazandırmak dersin ana amacıdır. Dersin yan amaçlarından birisi de Bizans mimarisinin Orta Çağ Avrupa ve Osmanlı mimarisine olan doğrudan etkisinin de öğrencilere karşılaştırmalı olarak tanıtmaktır. 

Dersin İçeriği

Bizans İmparatorluğu Tarihi / Hristiyanlık İbadethaneleri / Bizans Mimarisinde Görülen Plan Tipleri / Bizans Mimari Süslemesi / Bizans Mimari Plastikleri / Bizans İmparatorluğu'nun Çevre Kültürlerle Etkileşimi başlıkları altında ders içeriği oluşturulmuştur. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili kaynak ve terimleri tanır Anlatım, Problem Çözme, Rol Oynama,
2 Bizans mimari gelişimini ayırd eder Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Eğitsel Oyun,
3 Başkent ve taşra üslubunu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Bizans mimarisindeki yapı tiplerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
5 Çağdaşı olan kültürlerin mimarisi ile karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
6 Malzeme ve teknik özellikleri değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Yunan ve Roma Mimarlığı
3 Bizans Mimarisi ve Mimari Plastik Terminolojisi
4 Erken Hristiyan İbadethaneleri
5 Bazilikal Planın Kökeni ve Konstantine Dönemi Yapıları
6 Erken Hristiyanlık Dönemi Kutsal Topraklar Mimarisi
7 İstanbul'un Gelişimi, Anıtlar ve Meydanlar
8 Ara Sınav
9 Erken Bizans Dönemi Anadolu Mimarlığı (Bithynia-İonia-Phrygia)
10 Erken Bizans Dönemi Anadolu Mimarlığı (Lykia-Pamphylia-Klikia)
11 Erken Hristiyanlık Dönemi Yunanistan Kiliseleri
12 Karadağ-Karaman (Binbir) Kiliseleri ve Kappadokia Bölgesi Kiliseleri
13 İoustinianus Dönemi - Karanlık Yüzyıllar - Orta Bizans Dönemi
14 Orta ve Son Devir Bizans Mimarlığı
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin hocası tarafından verilecektir

Ders Kaynakları

Alp, A.O. (2022) Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığına Giriş. Eskişehir: Dorlion Yayınları.

Bryer, A.-Winfield, D. (1985). The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos, Washigton D.C.

Chatzidakis, M. (1972). Studies in Byzantine Art and Archeology, London.
Grabar, A. (1936). Lempereur dans lart byzantin, Strassburg.
Hıld, F.- Restle, M. (1981). Kappadokien=Tabula mperii Byzantini II, Wien.
Janin, R. (1975). Les eglises et les monasteres des grand centres byzantins, Paris.
Kazhdan, A. (1991). The Oxford Dictionary of Byzantium, New York-Oxford.
Krautheimer, R. (1975). Early Christian and Byzantine Architecture, Harmondsworth.
Mango, C. (1972). The Art of Byzantine Empire 312-1453, Toronto.
Mango, C. (1978). Byzantine Architecture, London-New York.
Rodley, L. (1985). Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia, Cambridge.
Runcıman, S. (1978). Kunst und Kultur in Byzanz, München.
Volbach, W-F (1968). Lafontaine-Dosogne, J., Byzanz und der christliche Osten , Berlin.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Konu ile ilgili kaynak ve terimleri tanır 5 5 5 5
2 Bizans mimari gelişimini ayırd eder 5 5 5 5 5
3 Başkent ve taşra üslubunu analiz eder 5 5 5 5 5
4 Bizans mimarisindeki yapı tiplerini öğrenir 5 5 5 5 5
5 Çağdaşı olan kültürlerin mimarisi ile karşılaştırır 5 5 5 5 5
6 Malzeme ve teknik özellikleri değerlendirir 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6