Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Süsleme Sanatları SAN 108 2 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam öncesi Türk sanatından Osmanlı İmparatorluğu´nun son dönemine kadar olan süreçte, geleneksel Türk bezeme sanatlarının tarihi gelişimi; süsleme çeşitleri, malzeme-teknik bağlamında örnekler üzerinden öğrencilere aktarılarak, etkileşimler ve yerel özelliklerin değerlendirilmesi gerçekleştirilecektir.

Dersin İçeriği

Süsleme sanatlarında malzeme ve teknik, süslemelerin tasnifi, kompozisyon çeşitleri ve özellikleri, kompozisyon ve motif analizleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk süsleme sanatlarını çeşitlerine ayırır Anlatım, Soru-Cevap,
2 Süsleme çeşitlerinin kronolojisini ve dönemlere göre üslup özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap,
3 Kompozisyon oluşturma yöntemlerini değerlendirir Anlatım, Bireysel Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Süsleme sanatlarında malzeme-teknik ilişkisini yorumlar Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 İslâmiyetin Türk süsleme sanatlarına etkisini irdeler Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Karşılaştığı bir sanat eseri döneminin genel özellikleri içerisinde yorumlar Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amacı ve içeriği, kaynaklar.
2 Süsleme çeşitleri ve özellikleri
3 Malzeme ve teknik
4 Türk süsleme sanatlarının kökeni ve ilk örnekler
5 İslam dininin etkisi, tasvir yasağı problemi.
6 Hun, Göktürk, Uygur Devri Süsleme Anlayışı
7 Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu Dönemi Süsleme Anlayışı
8 Erken Beylikler Dönemi Süsleme Anlayışı
9 Ara Sınav
10 Anadolu Selçuklu Devri Süsleme Anlayışı
11 Beylikler ve Erken Osmanlı Dönemi Süsleme Anlayışı
12 Klasik Osmanlı Dönemi Süsleme Anlayışı
13 Geç Dönem Osmanlı Süsleme Anlayışı
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecek

Ders Kaynakları

ARSEVEN Celal Esad., Sanat Ansiklopedisi, C. I-V, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 1983.
Birol İnci., Derman Çiçek,Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, İstanbul: Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı, 1991.
AKAR Azade-KESKİNER Cahide., Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif, 2. baskı, İstanbul: Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları, 1978.
BİROL İnci A.,Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı Çizim Tekniği ve Çeşitleri, İstanbul: Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı, 2008.
KESKİNER Cahide., Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler Hatai, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları; 2159. Sanat eserleri dizisi;289, 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türk süsleme sanatlarını çeşitlerine ayırır 5
2 Süsleme çeşitlerinin kronolojisini ve dönemlere göre üslup özelliklerini bilir 5 5
3 Kompozisyon oluşturma yöntemlerini değerlendirir 5 5
4 Süsleme sanatlarında malzeme-teknik ilişkisini yorumlar 5 5 5
5 İslâmiyetin Türk süsleme sanatlarına etkisini irdeler 5 5
6 Karşılaştığı bir sanat eseri döneminin genel özellikleri içerisinde yorumlar 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5