Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Antik Anadolu Kentleri | SAN 330 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Arkeolojik Kazılarda Yöntem ve Belgeleme |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ege Denizi'nde İÖ 8. yüzyılda başlayan kolonizasyon ile birlikte Anadolu'nun başta Ege kıyıları olmak üzere pek çok noktasında kentler oluşmaya başlar. Anadolu'nun yerel halkları ve kolonizatörlerin ortak inşası olan bu kent devletleri Roma İmparatorluk Dönemi'ne kadar bağımsızlıklarını sürdürmüş ve bölgenin kültür sahasına egemen olmuştur. Dersin genel olarak amacı öğrencilerin öncelikle tarihi coğrafya sonrasında kentlerin sosyo-kültürel yapılanmaları hakkındaki kapsayıcı bilgilere sahip olmasıdır. Özelinde ise söz konusu Milet, Priene, Aphrodisias, Side ve Konstantinopolis gibi Antik kentlerin bulundukları bölgesel özellikler nazarında tanıtılması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Tarihi Coğrafya / Kentlerin Mimari Kurgusu / Kent Devletlerinin Sosyo-Kültürel Yapısı / Antik Bölgeler ve Antik Anadolu Kentleri
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Antik Anadolu coğrafyasının sınırlarını çizer | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
2 | Kentlerdeki mimari yapıları tanır ve kurguyu çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bölgesel üslupları tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Antik Çağ kentlerinin sosyo kültürel yapısını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kentleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Antik kent kazılarını ve mahiyetini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Tarihi Coğrafya | |
3 | Kentl Devletlerinde Sosyo-Kültürel Yapı | |
4 | Kentlerin Mimari Kurgusu | |
5 | Miletos | |
6 | Priene | |
7 | Aphrodisias | |
8 | Konstantinapolis'in Bir Yerleşim Merkezi Olarak Gelişimi | |
9 | Ara sınav | |
10 | Karia Bölgesi (Halikarnassos, Kaunos, İasos, Stratonikeia) | |
11 | Lykia Bölgesi (Xanthos, Myra, Patara, Olympos) | |
12 | Pamphylia Bölgesi (Perge, Aspendos, Side, Attaleia, Sillyon) | |
13 | Phrygia Bölgesi (Amorion, Pessinus, Aizonai, Han) | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından bildirilecektir. |
Ders Kaynakları | R. E. Wycherley, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, çev. Nur Nivren, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Antik Anadolu coğrafyasının sınırlarını çizer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
2 | Kentlerdeki mimari yapıları tanır ve kurguyu çözümler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
3 | Bölgesel üslupları tasvir eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
4 | Antik Çağ kentlerinin sosyo kültürel yapısını bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Kentleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
6 | Antik kent kazılarını ve mahiyetini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 7 | 14 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |