Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Antik Anadolu Kentleri SAN 330 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Arkeolojik Kazılarda Yöntem ve Belgeleme

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ege Denizi'nde İÖ 8. yüzyılda başlayan kolonizasyon ile birlikte Anadolu'nun başta Ege kıyıları olmak üzere pek çok noktasında kentler oluşmaya başlar. Anadolu'nun yerel halkları ve kolonizatörlerin ortak inşası olan bu kent devletleri Roma İmparatorluk Dönemi'ne kadar bağımsızlıklarını sürdürmüş ve bölgenin kültür sahasına egemen olmuştur. Dersin genel olarak amacı öğrencilerin öncelikle tarihi coğrafya sonrasında kentlerin sosyo-kültürel yapılanmaları hakkındaki kapsayıcı bilgilere sahip olmasıdır. Özelinde ise söz konusu Milet, Priene, Aphrodisias, Side ve Konstantinopolis gibi Antik kentlerin bulundukları bölgesel özellikler nazarında tanıtılması hedeflenmektedir. 

Dersin İçeriği

Tarihi Coğrafya / Kentlerin Mimari Kurgusu / Kent Devletlerinin Sosyo-Kültürel Yapısı / Antik Bölgeler ve Antik Anadolu Kentleri

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Antik Anadolu coğrafyasının sınırlarını çizer Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
2 Kentlerdeki mimari yapıları tanır ve kurguyu çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bölgesel üslupları tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap,
4 Antik Çağ kentlerinin sosyo kültürel yapısını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Kentleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Antik kent kazılarını ve mahiyetini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Tarihi Coğrafya
3 Kentl Devletlerinde Sosyo-Kültürel Yapı
4 Kentlerin Mimari Kurgusu
5 Miletos
6 Priene
7 Aphrodisias
8 Konstantinapolis'in Bir Yerleşim Merkezi Olarak Gelişimi
9 Ara sınav
10 Karia Bölgesi (Halikarnassos, Kaunos, İasos, Stratonikeia)
11 Lykia Bölgesi (Xanthos, Myra, Patara, Olympos)
12 Pamphylia Bölgesi (Perge, Aspendos, Side, Attaleia, Sillyon)
13 Phrygia Bölgesi (Amorion, Pessinus, Aizonai, Han)
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından bildirilecektir.

Ders Kaynakları

R. E. Wycherley, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, çev. Nur Nivren, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1986.
John Rich, Geç Antik Çağda Kent, çev. Suna Güve, Ertuğrul Güven, İstanbul: Homer Kitabevi, 1999.
Emrullah Güney, Antik Çağ Türkiye Kentleri, İstanbul: Bilgili Yayın Yapım, 2000.
E. J. Davis, Anadolu : XIX. Yüzyılda Caria, Phrygia, Lycia ve Pisidia’nın Bazı Antik Kentlerine Yapılan Bir Gezinin Öyküsü, çev. Funda Yılmaz, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2006.
Schwertheim Elmar, Antik Çağda Anadolu
John Rich-Andrew Wallace Hadrill Antik Dünyada Kırsal ve Kent

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Antik Anadolu coğrafyasının sınırlarını çizer 5 5 5 5 5 5 5
2 Kentlerdeki mimari yapıları tanır ve kurguyu çözümler 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Bölgesel üslupları tasvir eder 5 5 5 5 5 5
4 Antik Çağ kentlerinin sosyo kültürel yapısını bilir 5 5 5 5 5 5
5 Kentleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir 5 5 5 5 5 5 5
6 Antik kent kazılarını ve mahiyetini öğrenir 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 7 14
Ödev 1 12 12
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5