Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arkeolojik Kazılarda Yön ve Belgeleme | SAN 331 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Antik Anadolu Kentleri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin ana amacı öğrencilere Sanat Tarihi alanının önemli bir araştırma sahası olan kazı ve yüzey araştırması süreçleri hakkında teorik/pratik bilgi kazandırma ve uygulama yapabilecek düzeyde deneyim kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Kazı ve Yüzey Araştırması Nedir / Arkeolojik Sitlerin Oluşumu / Arkeolojik Kazı Metotları / Yüzey Araştırması Metotları / Arkeolojik Kazılarda Kullanılan Araç ve Gereçler / Arkeolojik Kazılarda Raporlama ve Belgeleme ana başlıkları alltında dersin akışı yürütülmektedir.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alan çalışmasında kullanılacak yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan aletleri tanır | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Kazı ve yüzey araştırmasında saptanan mimari kalıntıların ve eserlerin bilgisayar üzerinde, gereksinmelerine uygun olarak veri tabanı oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Arşiv taramayı bilir | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Farklı dönemlerini konu eden araştırmalar seçilerek sorunsallarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Malzemeleri dönem ve üsluplarına göre ayırır | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Arkeolojinin Tarihçesi | |
3 | Arkeoloji ve Temel Kavramlar | |
4 | Sit Alanları Nasıl Oluşur | |
5 | Kazı ve Yüzey Araştırması Süreçleri | |
6 | Kazılarda Alan Seçimi | |
7 | Arkeolojik Kazı ve Yüzey Araştırması Planlama | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tabakalanma | |
10 | Kazılarda Kullanılan Araç ve Gereçler | |
11 | Kazı Sistemleri | |
12 | Diğer Kazı Sistemleri | |
13 | Kazılarda Belgeleme ve Raporlama | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | Akok, Mahmut (1972). TTK Adına Konya Alaeddin Tepesinde 1941 yılında Yapılmı olan Arkeolojik Kazıdan Elde Edilen Mimari Buluntular, VIII. Türk Tarih Kongresine Sunulan Bildiriler Ankara 25- 29 Eylül 1970, Ankara: 60- 63. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alan çalışmasında kullanılacak yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan aletleri tanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Kazı ve yüzey araştırmasında saptanan mimari kalıntıların ve eserlerin bilgisayar üzerinde, gereksinmelerine uygun olarak veri tabanı oluşturur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Arşiv taramayı bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Farklı dönemlerini konu eden araştırmalar seçilerek sorunsallarını tartışır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
6 | Malzemeleri dönem ve üsluplarına göre ayırır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |