Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arkeolojik Kazılarda Yön ve Belgeleme SAN 331 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Antik Anadolu Kentleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin ana amacı öğrencilere Sanat Tarihi alanının önemli bir araştırma sahası olan kazı ve yüzey araştırması süreçleri hakkında teorik/pratik bilgi kazandırma ve uygulama yapabilecek düzeyde deneyim kazandırılmasıdır. 

Dersin İçeriği

Kazı ve Yüzey Araştırması Nedir / Arkeolojik Sitlerin Oluşumu / Arkeolojik Kazı Metotları / Yüzey Araştırması Metotları / Arkeolojik Kazılarda Kullanılan Araç ve Gereçler / Arkeolojik Kazılarda Raporlama ve Belgeleme ana başlıkları alltında dersin akışı yürütülmektedir.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alan çalışmasında kullanılacak yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan aletleri tanır Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
3 Kazı ve yüzey araştırmasında saptanan mimari kalıntıların ve eserlerin bilgisayar üzerinde, gereksinmelerine uygun olarak veri tabanı oluşturur Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
4 Arşiv taramayı bilir Anlatım, Tartışma, Problem Çözme,
5 Farklı dönemlerini konu eden araştırmalar seçilerek sorunsallarını tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Malzemeleri dönem ve üsluplarına göre ayırır Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Arkeolojinin Tarihçesi
3 Arkeoloji ve Temel Kavramlar
4 Sit Alanları Nasıl Oluşur
5 Kazı ve Yüzey Araştırması Süreçleri
6 Kazılarda Alan Seçimi
7 Arkeolojik Kazı ve Yüzey Araştırması Planlama
8 Ara Sınav
9 Tabakalanma
10 Kazılarda Kullanılan Araç ve Gereçler
11 Kazı Sistemleri
12 Diğer Kazı Sistemleri
13 Kazılarda Belgeleme ve Raporlama
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin hocası tarafından verilecektir

Ders Kaynakları

Akok, Mahmut (1972). TTK Adına Konya Alaeddin Tepesinde 1941 yılında Yapılmı olan Arkeolojik Kazıdan Elde Edilen Mimari Buluntular, VIII. Türk Tarih Kongresine Sunulan Bildiriler Ankara 25- 29 Eylül 1970, Ankara: 60- 63.
Akok, Mahmut (1975). Konya şehri içindeki Alâeddin Tepesinde Türk Tarih Kurumu Adına Yapılan Arkeolojik Kazıların Buluntuları Belleten XXXIX 154 Ankara:
Arık, Rüçhan (2001). Kubadabad Sarayı (Bir Değerlendirme) ve Malanda Köşkü, (Yay. Haz. O. ERAVŞAR) I. Uluslar Arası
Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Kongresi, Konya: Cilt I, 25- 32.
Arık, Oluş (1993). Alanya İçkale Kazıları (1985- 1991), Prof. Dr. Yılmaz Önge Armağanı, Konya: 13- 28.
Aslanapa, Oktay, Diyarbakır Sarayı Kazısında İlk Rapor (1961), Türk Arkeoloji Dergisi 2: 10- 18.
Aslanapa, Ş. Yetkin, A. Altun (1989). The İznik Tile Kiln Excavations: The Second Round, 1981- 1988, stanbul.
Baram, Uzi and Lynda Carroll (Edt.) (2000). A History Archaeology of the Ottoman Empire, Breaking New Ground, New York
Eyice, Semavi (1971). Karadağ (Binbirkilise) ve Karaman çevresinde arkeolojik incelemeler, İstanbul
Fındık, Nurşen Özkul (2001). İznik Roma tiyatrosu kazı buluntuları (1980- 1995) arasındaki Osmanlı seramikleri, Ankara
Gough, M. (Ed.) (1985). Alahan: An Early Christian Monastery in Southern Turkey, Toronto
Harrison, R. M. (1978). Excavations at Saraçhane in Istanbul: Vol. 1- The Excavations, Structures, Architectural Decoration, Small Finds, Princeton
Karamağaralı, Haluk (1982). Konya Ulu Cami Rölöve ve Restorasyon Dergisi 4 (1. Restorasyon Semineri Özel Sayısı) Ankara: 121- 132.
Ramsay, W. M. and Gertrude L. Bell (1909). The Thousand and One Churches, London
Mitchell, S. (1980). Avan Kale: Keban Rescue Excavations, Eastern Anatolia, Oxford
Moore, J. (1993). Tille Höyük 1: The Medieval Period, London
Redford, S., (2000). Landscape and the state in medieval Anatolia: Seljuk Gardens and pavilions of Alanya, Turkey, Oxford.
Ötüken, S. Yıldız (1994). Myra- Aziz Nikolaos Kilisesi Kazısı (1989- 1993). Lykia Anadolu- Akdeniz Arkeolojisi I: 115- 123.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Alan çalışmasında kullanılacak yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur 5 5 5 5 5 5
2 Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan aletleri tanır 5 5 5 5 5
3 Kazı ve yüzey araştırmasında saptanan mimari kalıntıların ve eserlerin bilgisayar üzerinde, gereksinmelerine uygun olarak veri tabanı oluşturur 5 5 5 5 5
4 Arşiv taramayı bilir 5 5 5 5 5 5
5 Farklı dönemlerini konu eden araştırmalar seçilerek sorunsallarını tartışır 5 5 5 5 5 5
6 Malzemeleri dönem ve üsluplarına göre ayırır 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5