Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilişsel Davranışçı Terapi PSK 320 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İBRAHİM TAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. İBRAHİM TAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste bilişsel davranışçı terapilerin dayandığı felsefi ve kuramsal insan modeli, tarihsel gelişimi ve günümüzdeki durumu kısaca ele alındıktan sonra, vaka formülasyonun nasıl yapılacağı, buna bağlı tedavi planının nasıl oluşturulacağı, terapi teknik ve müdahale yöntemlerinin nasıl kullanılacağı gibi konuların üzerinde durulacaktır.

 

Dersin İçeriği

Bilişsel davranışçı terapi görüşmelerinin temel yapısı, otomatik düşünce, ara inanç ve temel inançlarla çalışma yöntemleri ve bilişsel davranışçı terapide yaygın olarak kullanılan diğer teknikler ele alınır. Ele alınan tüm teknikler için öğrenci gruplarıyla sınıf içi uygulamalar yapılır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilişsel Davranışçı Terapilerin tarihsel gelişimi, araştırma, değerlendirme yöntemleri ve teknikleri hakkında aşinalık geliştirirler. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 BDT Modelinin ayırt edici özelliklerini tanımlayabilecektir. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Davranışçı ve bilişsel müdahale tekniklerini tanımlayabilecek ve açıklayabilecektir. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 BDT kuramlarını kullanarak belirli vakalar için davranışsal analiz formüle edebilir. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilişsel Davranış Terapisine Giriş
2 Tedaviye Genel Bakış ve Bilişsel Kavramsallaştırma
3 Değerlendirme Seansı ve İlk Terapi Seansının Yapısı
4 Davranışsal Etkinleştirme
5 İkinci Seans ve Sonrası: Yapı ve Biçim
6 Terapi Seanslarını Yapılandırmayla İlgili Problemler
7 Otomatik Düşünceleri Belirleme ve Duyguların Belirlenmesi
8 Otomatik Düşüncelerin Değerlendirilmesi ve Otomatik Düşünceleri Yanıtlama
9 Ara İnançları Belirleme ve Değiştirme
10 Temel İnançları Tanımlama ve Değiştirme
11 Bilişsel ve Davranışçı Tekniklere Ek Teknikler
12 İmgeleme ve Ödevler
13 Sonlandırma ve Geri Dönüşleri Önleme
14 Tedaviyi Planlama ve Terapideki Problemler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilişsel Davranışçı Terapilerin tarihsel gelişimi, araştırma, değerlendirme yöntemleri ve teknikleri hakkında aşinalık geliştirirler.
2 BDT Modelinin ayırt edici özelliklerini tanımlayabilecektir.
3 Davranışçı ve bilişsel müdahale tekniklerini tanımlayabilecek ve açıklayabilecektir.
4 BDT kuramlarını kullanarak belirli vakalar için davranışsal analiz formüle edebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 6 6
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6