Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilişsel Psikoloji PSK 308 6 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. EMİNE GÖÇET TEKİN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ayşe Bahar Duyar, Arş. Gör. Feyza Öz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, psikolojinin zihinsel süreçleri araştıran bir alt alanı olan bilişsel psikolojiyi tanıtmaktır. Ders, algı, dikkat, bellek, karar verme, problem çözme ve akıl yürütme gibi bilişsel süreçleri anlatmayı, deneysel yöntemi tanıtmayı ve kuramsal bakış açılarını görgül bulgularla birleştirmeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders; Ders tanıtımı,Biliş alanının ve veri toplama yöntemlerinin tanıtımı,Algı,Dikkat,Kısa Süreli Bellek/Çalışma Belleği,Makale tartışması-Dikkatsizlik Körlüğü,Farklı bellek testleri, Edinim/Geri getirme, Uzun Süreli Bellek, Otobiyografik Bellek ve Zihinsel Zaman Yolculuğu, Bellek Hataları/Sahte Bellek,Makale tartışması- Duygu ve Sahte Bellek,Karar verme, problem çözme, akıl yürütme konularını içermektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
2 Bilişsel psikolojiyi psikolojinin diğer alt alanları ile ilişkilendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
3 Algı, dikkat ve bellek gibi süreçleri birbiri ile ilişkilendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
4 Bilişsel süreçlerin ardında yatan davranışsal ve nöral mekanizmaları bilir, kuramlarla açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Hafıza, Biliş ve Bilişsel Psikolojinin tarihi
2 Bilgi işlemleme ve beyin
3 Görsel işlemleme, nesne tanıma ve agnozi
4 Dikkat, dikkat süreçleri ve nesneyi yok sayma
5 Kısa süreli hafıza
6 Episodik uzun süreli hafıza
7 Semantik Uzun süreli hafıza
8 Hafıza yanlışları, görgü tanıklığı ve flash anı
9 Dil I
10 Dil II
11 Karar verme, hüküm verme ve muhakeme
12 Problem çözmenin temelleri
13 Duygu ve Biliş
14 Dönemin gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilişsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir.
2 Bilişsel psikolojiyi psikolojinin diğer alt alanları ile ilişkilendirebilir.
3 Algı, dikkat ve bellek gibi süreçleri birbiri ile ilişkilendirebilir.
4 Bilişsel süreçlerin ardında yatan davranışsal ve nöral mekanizmaları bilir, kuramlarla açıklayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
dersAKTSKredisi 6