Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kişilik Kuramları | PSK 206 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşe Bahar Duyar, Arş. Gör. Feyza Öz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; başlangıcından günümüze belli başlı kişilik kuramlarını, bu kuramların insan doğası ve kişiliğin gelişimine ilişkin öne sürdükleri görüşleri incelemek ve bilgileri yaşamdaki vakalara uygulayabilmektir. |
Dersin İçeriği | Psikanalitik kuram, bireysel psikoloji, analitik psikoloji, davranışçı kuram, sosyal öğrenme kuramı, insancıl kuram, varoluşçu kuram, beş faktör kişilik kuramı ve biyolojik kuram konuları ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kişiliği tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Kişiliğin değerlendirilmesi ve ölçülmesini açıklar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
3 | Psikanalitik yaklaşımdan günümüze kadar olan temel ve güncel kişilik kuramlarını ve bu kuramların temel görüşlerini bilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Kuramları karşılaştırmalı olarak ele alır ve tartışır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
5 | Günlük yaşamdaki vakaları kuramların görüşleri doğrultusunda analiz eder. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | |
2 | Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları | |
3 | Sigmund Freud: Psikanalitik Kuram | |
4 | Sigmund Freud: Psikanalitik Kuram | |
5 | Alfred Adler: Bireysel Psikoloji | |
6 | Carl Gustav Jung: Analitik Psikolojisi | |
7 | Erich Fromm: Özgürlükten Kaçış | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ivan Pavlov, John Watson ve Frederic Skinner: Davranışçı Kuram | |
10 | Albert Bandura: Sosyal Öğrenme Kuramı | |
11 | Carl Rogers ve Abraham Maslow: İnsancıl Kuram | |
12 | Rollo May ve Irvin Yalom: Varoluşçu Kuram | |
13 | Robert R. McCrae ve Paul T. Costa: Beş Faktör Kişilik Kuramı | |
14 | Hans J. Eysenck: Biyolojik Kuram |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Gençtanırım Kurt, D. & Çetinkaya Yıldız, E.(Ed.). (2020). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Yazgan-İnanç, B. & Yerlikaya, E.E. (2011). Kişilik kuramları. 5. Baskı. Ankara: Pegem Yay. Çapri, B. (Ed.). (2020). Geçmişten günümüze kişilik kuramları. Ankara: Nobel Akademi Yayınevi. Cervone, D. (2016). Kişilik psikolojisi: Kuram ve araştırma (M. Baloğlu, Çev. Ed.).İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. Burger, J. M. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | ||||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kişiliği tanımlar. | ||||||||||||
2 | Kişiliğin değerlendirilmesi ve ölçülmesini açıklar. | ||||||||||||
3 | Psikanalitik yaklaşımdan günümüze kadar olan temel ve güncel kişilik kuramlarını ve bu kuramların temel görüşlerini bilir. | ||||||||||||
4 | Kuramları karşılaştırmalı olarak ele alır ve tartışır. | ||||||||||||
5 | Günlük yaşamdaki vakaları kuramların görüşleri doğrultusunda analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |