Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilik Kuramları PSK 206 4 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN
Dersi Verenler Doç.Dr. SÜMEYYE DERİN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ayşe Bahar Duyar, Arş. Gör. Feyza Öz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; başlangıcından günümüze belli başlı kişilik kuramlarını, bu kuramların insan doğası ve kişiliğin gelişimine ilişkin öne sürdükleri görüşleri incelemek ve bilgileri yaşamdaki vakalara uygulayabilmektir.

Dersin İçeriği

Psikanalitik kuram, bireysel psikoloji, analitik psikoloji, davranışçı kuram, sosyal öğrenme kuramı, insancıl kuram, varoluşçu kuram, beş faktör kişilik kuramı ve biyolojik kuram konuları ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kişiliği tanımlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Kişiliğin değerlendirilmesi ve ölçülmesini açıklar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Psikanalitik yaklaşımdan günümüze kadar olan temel ve güncel kişilik kuramlarını ve bu kuramların temel görüşlerini bilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Kuramları karşılaştırmalı olarak ele alır ve tartışır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
5 Günlük yaşamdaki vakaları kuramların görüşleri doğrultusunda analiz eder. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı
2 Kişilik ve Kişiliğin Temel Kavramları
3 Sigmund Freud: Psikanalitik Kuram
4 Sigmund Freud: Psikanalitik Kuram
5 Alfred Adler: Bireysel Psikoloji
6 Carl Gustav Jung: Analitik Psikolojisi
7 Erich Fromm: Özgürlükten Kaçış
8 Ara Sınav
9 Ivan Pavlov, John Watson ve Frederic Skinner: Davranışçı Kuram
10 Albert Bandura: Sosyal Öğrenme Kuramı
11 Carl Rogers ve Abraham Maslow: İnsancıl Kuram
12 Rollo May ve Irvin Yalom: Varoluşçu Kuram
13 Robert R. McCrae ve Paul T. Costa: Beş Faktör Kişilik Kuramı
14 Hans J. Eysenck: Biyolojik Kuram
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Gençtanırım Kurt, D. & Çetinkaya Yıldız, E.(Ed.). (2020). Kişilik kuramları: Gerçek yaşamdan kişilik analizi örnekleriyle. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Yazgan-İnanç, B. & Yerlikaya, E.E. (2011). Kişilik kuramları. 5. Baskı. Ankara: Pegem Yay.

Çapri, B. (Ed.). (2020). Geçmişten günümüze kişilik kuramları. Ankara: Nobel Akademi Yayınevi.

Cervone, D. (2016). Kişilik psikolojisi: Kuram ve araştırma (M. Baloğlu, Çev. Ed.).İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.

Burger, J. M. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Kişiliği tanımlar.
2 Kişiliğin değerlendirilmesi ve ölçülmesini açıklar.
3 Psikanalitik yaklaşımdan günümüze kadar olan temel ve güncel kişilik kuramlarını ve bu kuramların temel görüşlerini bilir.
4 Kuramları karşılaştırmalı olarak ele alır ve tartışır.
5 Günlük yaşamdaki vakaları kuramların görüşleri doğrultusunda analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 5 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 93
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,72
dersAKTSKredisi 4