Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojide İstatistik I PSK 105 1 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MURAT GÜVEN
Dersi Verenler Doç.Dr. MURAT GÜVEN,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Emre Gürkan, Ar. Gör. Feyza Öz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmak

Dersin İçeriği

Veri analiz etme yöntemilerini, sayısal verileri inceleyen kuram ve teknikleri, iktisadi endeksleri, ekonomik seri ve parametrelerinin yorumlanması, olasılık dağılımlarının tanıtılmasını ve bu bilgilerin iktisat, işletme gibi alanlarda kullanılmasını kapsar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistik Kavramı ve Tanımı Anlatım,
2 İstatistiğin Amacı ve Temel Kavramlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Veri Türleri, Sunumu ve Ölçümleri Anlatım, Tartışma,
4 Merkezi Eğilim Ölçüleri- Hassas Ortalamalar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Aritmetik Ortalama, Kareli Ortalama Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Geometrik Ortalama, Harmonik Ortalama Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Merkezi Eğilim Ölçüleri-Hassas Olmayan Ortalamalar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Mod (Tepe Değer) ve Medyan (Ortanca) Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9 Merkezi Dağılım Ölçüleri: Değişim Aralığı, Çeyrek Ayrılış Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
10 Kantiller: Kartil, Desil, Persantil, Varyans ve Standart Sapma Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
11 Çarpıklık ve Basıklık, Asimetri Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
12 Eğilim Ölçüleri ve Kartillerle Asimetri, Değişim Katsayısı Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
13 İndeksler: Basit ve Bileşik İndeksler Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
14 İndekslerde baz dönemin değiştirilmesi Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
15 Kesikli Değişken Dağılımlarına Giriş Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İstatistik Kavramı ve Tanımı
2 İstatistiğin Amacı ve Temel Kavramlar
3 Veri Türleri, Sunumu ve Ölçümleri
4 Merkezi Eğilim Ölçüleri- Hassas Ortalamalar
5 Aritmetik Ortalama, Kareli Ortalama
6 Geometrik Ortalama, Harmonik Ortalama
7 Merkezi Eğilim Ölçüleri-Hassas Olmayan Ortalamalar
8 Ara Sınav
9 Merkezi Dağılım Ölçüleri: Değişim Aralığı, Çeyrek Ayrılış
10 Kantiller: Kartil, Desil, Persantil, Varyans ve Standart Sapma
11 Çarpıklık ve Basıklık, Asimetri
12 Eğilim Ölçüleri ve Kartillerle Asimetri, Değişim Katsayısı
13 İndeksler: Basit ve Bileşik İndeksler
14 İndekslerde baz dönemin değiştirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesinin Ders Notları

Ders Kaynakları

Newbold, Paul, İktisatçılar ve İşletmeciler için İstatistik, Literatür yayınları, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İstatistik Kavramı ve Tanımı
2 İstatistiğin Amacı ve Temel Kavramlar
3 Veri Türleri, Sunumu ve Ölçümleri
4 Merkezi Eğilim Ölçüleri- Hassas Ortalamalar
5 Aritmetik Ortalama, Kareli Ortalama
6 Geometrik Ortalama, Harmonik Ortalama
7 Merkezi Eğilim Ölçüleri-Hassas Olmayan Ortalamalar
8 Mod (Tepe Değer) ve Medyan (Ortanca)
9 Merkezi Dağılım Ölçüleri: Değişim Aralığı, Çeyrek Ayrılış
10 Kantiller: Kartil, Desil, Persantil, Varyans ve Standart Sapma
11 Çarpıklık ve Basıklık, Asimetri
12 Eğilim Ölçüleri ve Kartillerle Asimetri, Değişim Katsayısı
13 İndeksler: Basit ve Bileşik İndeksler
14 İndekslerde baz dönemin değiştirilmesi
15 Kesikli Değişken Dağılımlarına Giriş
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
dersAKTSKredisi 5