Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İngilizce Okuma Becerileri | IMT 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | SEDA DEMİR |
Dersi Verenler | SEDA DEMİR, |
Dersin Yardımcıları | SEDA DEMİR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | This course helps students become confident and analytical readers by improving their ability to understand, interpret, and engage with academic texts across various disciplines. Through critical reading strategies, vocabulary expansion, and translation-oriented skills, students will develop the tools needed to analyze complex texts, recognize biases, and apply their reading skills in both academic and real-world contexts. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Overview of reading strategies; pre-course diagnostic assessment. Introduction to Academic Reading | |
2 | Practicing skimming, scanning, and summarization techniques . Chapter 1: Sociology – How We Become Who We Are | |
3 | Understanding argumentation and logical progression in texts. Chapter 2: Art History – Origins of Modern Art | |
4 | Expanding word knowledge through contextual learning. Vocabulary Development | |
5 | Identifying text structures such as comparison-contrast. Chapter 3: Anthropology – The Study of Human Cultures | |
6 | Fact vs. opinion, inference skills, recognizing biases. Chapter 4: Science – Human Achievements Over Time | |
7 | Applying reading strategies in technical/historical texts. Chapter 5: Political Science – Managing Hard Times | |
8 | Assessing comprehension of key reading skills. Midterm Exam & Review | |
9 | Strengthening note-taking and paraphrasing skills. Chapter 6: Health Sciences – Medical Mysteries Solved | |
10 | Exploring poetry and cultural narratives. Chapter 7: Literature – Storytelling Through Poetry | |
11 | Understanding linguistic nuances and idioms in historical texts. Chapter 8: History – Encountering New Worlds | |
12 | Developing independent reading and critical thinking. Chapter 9: Business – Ethical Issues | |
13 | Applying critical reading to migration narratives. Chapter 10: Migration Studies – In Search of a New Life | |
14 | Reflection and comprehensive assessment. Final Exam & Course Wrap-Up |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Longman Academic Reading Series-Reading Skills for College by Lorraine C. Smith |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mütercim-Tercümanlığın geçirdiği tarihi gelişim süreci hakkında yeterli bilgi sahibi olma | ||||||
2 | Bütün üslup düzeyleri dâhil olmak üzere, anadili ve kültürüne hâkim olma | ||||||
3 | En az iki yabancı dili çok iyi bilme | ||||||
4 | Üçüncü bir yabancı dili anadile doğru çeviri yapabilecek düzeyde bilme | ||||||
5 | Kaynak dildeki bir metni anlayarak erek dile hatasız aktarabilme | ||||||
6 | Çeviride kalite ve tutarlılığı artırmak amacıyla, terminoloji çalışması hakkında gerekli kuramsal bilgiye ve yöntemlere sahip olma | ||||||
7 | İletişimde kültürel farklılıkları bilme | ||||||
8 | Bildiği yabancı dillerin kültürlerini iyi tanıma ve izleme | ||||||
9 | Bilgiye kısa zamanda erişebilecek araştırma ve bilgi edinme vasıtalarını bilme | ||||||
10 | Çeviri sürecinde kullanılan sözlük, ansiklopedi, bilgisayar ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
11 | Sözlü ya da yazılı çevirmenlik mesleğinin değişik alanlarda uygulanış şekilleri hakkında bilgiye sahip olma | ||||||
12 | Çevirmenlik mesleğinin ve yasal çerçevesi hakkında bilgi sahibi olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|