Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
16.Yy-18.Yy Türk Düşüncesi FEL 319 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA
Dersi Verenler Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavramak; Osmanlı dönemi düşünce konularını öğrenmek

Dersin İçeriği

16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konuları, geçmişten devir alınan birikim, batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özellikleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı
2 Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı
3 16.asırda felsefi düşünce: İbn Kemal
4 16.asırda felsefi düşünce: İbn Kemal
5 16.asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi
6 16.asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi
7 17.asır Türk düşüncesi ve Kadızadeler
8 17.asır Türk düşüncesi ve eleştiri: Katip Çelebi
9 ARASINAV
10 18.asırda felsefi düşünce: Yanyalı Esad Efendi
11 18.asırda felsefi düşünce: Erzurumlu İbrahim Hakkı
12 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde hikemi edebiyat geleneği:
13 16.yy -17.yy Türk düşüncesinde tasavvuf
14 18.yy Türk düşüncesinde tasavvuf
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanının ders notları

Ders Kaynakları

-İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilatı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2014, s.3-51.

-Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim 1, İz Yayıncılık, İstanbul, 1997, s.35-61.

-Ömer Özyılmaz, Osmanlı Medreselerinin Eğitim Programları, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2002, s.1-16.

-“Kemalpaşazâde”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 25, Ankara, 2002, s.238-247.

-Ömer Mahir Alper, Varlık ve İnsan Kemalpaşazâde Bağlamında Bir Tasavvurun Yeniden İnşası, Klasik Yayınları, İstanbul, 2016, s.21-186.

-Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.58-63.

-Ahmet Arslan, Haşiye Ala’t-Tehafüt Tahlili, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1987, s.13-34.

-Kemal Paşa-Zâde, Tehâfüt Hâşiyesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987, s.1-9.

-Ömer Mahir Alper (haz.), Osmanlı Felsefesi Seçme Metinler, Klasik Yayınları, İstanbul, s.159-167, 211-233.

-“Kınalızâde Ali Efendi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 25, Ankara, 2002, s.416-417.

-Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.139-147.

-Fahri Unan, İdeal Cemiyet İdeal Hükümdar İdeal Devlet -Kınalı-zâde Ali’nin Medîne-i Fazıla’sı-, Lotus Yayınevi, Ankara, 2004, s.xvii-xxxiii.

-Mustafa Koç, “Giriş”, Kınalızâde Ali Çelebi, Ahlâk-ı Alâ’i, Klasik Yayınları, İstanbul, 2017, s.1-14.

-Hüseyin Algül, “Kınalızâde Ali Efendi”, Kınalızâde Ali Efendi, Ahlâk-ı Alâ’î <Ahlâk İlmi>, Haz., Hüseyin Algül, Tercüman Gazetesi, 19??, s.13-24.

-Kınalızâde Ali Efendi, Ahlâk-ı Alâ’î <Ahlâk İlmi>, Haz., Hüseyin Algül, Tercüman Gazetesi, 19??, s.27-150.

-“Kâtib Çelebi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 25, Ankara, 2002, s.36-40.

-Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.175-183, 201-227.

-Süleyman Uludağ, “Kâtip Çelebi ve ‘Mîzânü’l-Hakk”’, Kâtip Çelebi, Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, Haz., Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2016, s.7-27.

-Kâtip Çelebi, Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, Haz., Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2016, s.31-40, 81-84, 127-145.

-“İbrâhim Hakkı Erzurûmî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 21, Ankara, 2000, s.305-311.

-Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.357-359.

-Hayrani Altıntaş, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1992, s.19-38.

-Hüseyin Yorulmaz, Dîvân Edebiyatında Nâbî Ekolü -Eski Şiirde Hikemiyat-, Kitabevi Yayınları, İstanbul, 1996, s.11-41

-Şener Demirel, “XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinin Anlam Boyutunda Meydana Gelen Üslup Hareketleri: Klasik Üslup-Sebk-i Hindî-Hikemî Tarz-Mahallileşme”, Turkish Studies, 4(2), 2009, s.279-306.

-“Nâbî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 32, Ankara, 2006, s.258-260.

-Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.175-183, 247-250.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır. 5 5 3 4 3 4 4 2 2
2 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir. 5 5 3 4 3 4 4 3 3
3 Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar. 5 5 3 4 3 4 4 3 3
4 Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır. 5 5 3 4 3 4 4 3 3
5 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. 5 5 5 4 3 4 4 3 3
6
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 13 13
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 315
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12,6
Dersin AKTS Kredisi 5