Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
16.Yy-18.Yy Türk Düşüncesi | FEL 319 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavramak; Osmanlı dönemi düşünce konularını öğrenmek |
Dersin İçeriği | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konuları, geçmişten devir alınan birikim, batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özellikleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı | |
2 | Osmanlı bilim-kültür-eğitim hayatının arka planı | |
3 | 16.asırda felsefi düşünce: İbn Kemal | |
4 | 16.asırda felsefi düşünce: İbn Kemal | |
5 | 16.asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi | |
6 | 16.asırda felsefi düşünce: Kınalızade Ali Efendi | |
7 | 17.asır Türk düşüncesi ve Kadızadeler | |
8 | 17.asır Türk düşüncesi ve eleştiri: Katip Çelebi | |
9 | ARASINAV | |
10 | 18.asırda felsefi düşünce: Yanyalı Esad Efendi | |
11 | 18.asırda felsefi düşünce: Erzurumlu İbrahim Hakkı | |
12 | 16.yy -18.yy Türk düşüncesinde hikemi edebiyat geleneği: | |
13 | 16.yy -17.yy Türk düşüncesinde tasavvuf | |
14 | 18.yy Türk düşüncesinde tasavvuf |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim elemanının ders notları |
Ders Kaynakları | -İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilatı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2014, s.3-51. -Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim 1, İz Yayıncılık, İstanbul, 1997, s.35-61. -Ömer Özyılmaz, Osmanlı Medreselerinin Eğitim Programları, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2002, s.1-16. -“Kemalpaşazâde”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 25, Ankara, 2002, s.238-247. -Ömer Mahir Alper, Varlık ve İnsan Kemalpaşazâde Bağlamında Bir Tasavvurun Yeniden İnşası, Klasik Yayınları, İstanbul, 2016, s.21-186. -Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.58-63. -Ahmet Arslan, Haşiye Ala’t-Tehafüt Tahlili, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1987, s.13-34. -Kemal Paşa-Zâde, Tehâfüt Hâşiyesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987, s.1-9. -Ömer Mahir Alper (haz.), Osmanlı Felsefesi Seçme Metinler, Klasik Yayınları, İstanbul, s.159-167, 211-233. -“Kınalızâde Ali Efendi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 25, Ankara, 2002, s.416-417. -Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.139-147. -Fahri Unan, İdeal Cemiyet İdeal Hükümdar İdeal Devlet -Kınalı-zâde Ali’nin Medîne-i Fazıla’sı-, Lotus Yayınevi, Ankara, 2004, s.xvii-xxxiii. -Mustafa Koç, “Giriş”, Kınalızâde Ali Çelebi, Ahlâk-ı Alâ’i, Klasik Yayınları, İstanbul, 2017, s.1-14. -Hüseyin Algül, “Kınalızâde Ali Efendi”, Kınalızâde Ali Efendi, Ahlâk-ı Alâ’î <Ahlâk İlmi>, Haz., Hüseyin Algül, Tercüman Gazetesi, 19??, s.13-24. -Kınalızâde Ali Efendi, Ahlâk-ı Alâ’î <Ahlâk İlmi>, Haz., Hüseyin Algül, Tercüman Gazetesi, 19??, s.27-150. -“Kâtib Çelebi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 25, Ankara, 2002, s.36-40. -Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.175-183, 201-227. -Süleyman Uludağ, “Kâtip Çelebi ve ‘Mîzânü’l-Hakk”’, Kâtip Çelebi, Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, Haz., Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2016, s.7-27. -Kâtip Çelebi, Mizanü'l-Hakk fi İhtiyari'l-Ehakk, Haz., Süleyman Uludağ, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2016, s.31-40, 81-84, 127-145. -“İbrâhim Hakkı Erzurûmî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 21, Ankara, 2000, s.305-311. -Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.357-359. -Hayrani Altıntaş, Erzurumlu İbrahim Hakkı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1992, s.19-38. -Hüseyin Yorulmaz, Dîvân Edebiyatında Nâbî Ekolü -Eski Şiirde Hikemiyat-, Kitabevi Yayınları, İstanbul, 1996, s.11-41 -Şener Demirel, “XVII. Yüzyıl Klasik Türk Şiirinin Anlam Boyutunda Meydana Gelen Üslup Hareketleri: Klasik Üslup-Sebk-i Hindî-Hikemî Tarz-Mahallileşme”, Turkish Studies, 4(2), 2009, s.279-306. -“Nâbî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt 32, Ankara, 2006, s.258-260. -Remzi Demir, Philosophia Ottomanica Osmanlı Felsefesi, Lotus Yayınevi, İstanbul, 2018, s.175-183, 247-250.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tanır. | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||
2 | 16.yy-18.yy düşünce tarihinin önemli isim ve konularını tartışabilir. | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
3 | Türk düşüncesinin yakın dönem tarihi özelliklerini kavrar. | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
4 | Batılılaşma öncesi düşünce birikiminin özelliklerini tanır. | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
5 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırma yapabilir, yöntem geliştirebilir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||
6 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 13 | 13 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 315 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |