Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Düşüncesinde Kelam | FEL 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin İslam kelamının konularını ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi |
Dersin İçeriği | İslam kelamının doğuşu, temel kelam okulları ve bu okulların genel özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam düşüncesinde Kelam hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
2 | Felsefe dışındaki alandan faydalanabilir. | Anlatım, | |
3 | Kelamın belli başlı problemlerini ve bu problemlere getirilen çözüm önerilerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Kelam ve felsefe ilişkisini belirler. | Anlatım, | |
5 | Anlatım, | ||
6 | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Düşüncesi´ne giriş | |
2 | İslam´da ilk siyasi ve fikri hareketler | |
3 | Çevre kültürlerle buluşma: Çeviri hareketi | |
4 | Kelamın doğuşu ve gelişimi | |
5 | Kelam problemleri | |
6 | Mutezile | |
7 | Mutezile (Kadı Abdulcebbar´ın inanç sistemi) | |
8 | Eşarilik | |
9 | ARASINAV | |
10 | Bakıllani´de alem | |
11 | Razi´de nübüvvet | |
12 | Maturidi´nin kelami görüşleri | |
13 | Maturidilik: Sabuni | |
14 | Kelamda yenilik arayışları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] TDV İslam Ansiklopedisi Maddeleri (DİA): Eşari, 11:444-47; Eşriyye, 11:447-455; Hariciler, 16:169-178; Maturidi, 28:146-165; Maturidiyye, 28:165-175; Mutezile, 31:391-400. |
Ders Kaynakları | [2] Gölcük, Şerafeddin, Süleyman Toprak. Kelam. Konya: Tekin Kitabevi. [3] Aydınlı, Osman. İslam Düşümncesinde Aklîleşme Süreci Mutezilenin Oluşumu ve Ebu´l-Huzeyl Allaf. Ankara: Ankara Okulu y., 2001. [4] Bayrakdar, Mehmet. İslam Felsefesine Giriş. Ankara. [5] Çelebi, İlyas. İslam İnanç Sisteminde Akılcılık ve Kadı Abdulcebbar. İstanbul: Rağbet y., 2002. [6] Gutas, Dimitri, Yunanca Düşünce, Arapça Kültür, İstanbul: Kitap y., 2003. [7] Karadaş, Cağfer. Bakıllani´ye Göre Allah ve Alem Tasavvuru. Bursa: Arasta Yayınları, 2003. [8] Kutlu, Sönmez, ed. İmam Maturidi ve Maturidilik. Ankara: Kitabiyat, 2003. [9] Matüridi, Kitabüt-Tevhid, çev. Bekir Topaloğlu, Ankara: İSAM, 2002. [10] Şerif, M. M. İslam Düşüncesi Tarihi. 1-4. İstanbul: İnsan Yayınları, 1990. [11] Razi, Fahreddin. Kelam´a Giriş, El-Muhassal. çev. Hüseyin Atay. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2002. [12] Sâbûnî, Nureddin. Mâturidiyye Akaidi. Ankara: DİBY, 1991. [13] Topaloğlu, Bekir. Kelam İlmi. İstanbul: Damla Yayınevi, 1991. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | ||||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | ||||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | ||||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | ||||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | ||||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | ||||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | ||||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | ||||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam düşüncesinde Kelam hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2 | Felsefe dışındaki alandan faydalanabilir. | |||||||||||
3 | Kelamın belli başlı problemlerini ve bu problemlere getirilen çözüm önerilerini öğrenir. | |||||||||||
4 | Kelam ve felsefe ilişkisini belirler. | |||||||||||
5 | ||||||||||||
6 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |