Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Roman Analizi I ADE 405 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DİDEM YAYAN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. DİDEM YAYAN,
Dersin Yardımcıları

Araştırma Görevlisi Didem Yayan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yazın kuramlarını, eleştiri yöntemlerini ve yazınsal türleri inceleyerek, roman türündeki önemli yapıtların analizini yapmak ve incelenen yöntemleri roman analizinde tatbik etmek. Yıl sonunda tüm öğrencilerin yapması gereken bitirme tezi için ön hazırlık.

Dersin İçeriği

Yazınbilim, yazın kuramları, eleştiri yöntemleri ve yazınsal türler hakkında temel bilgiler verilecek ve incelenen kuram ve yöntemler Almanca edebiyatın kült metinleri üzerinde tatbik edilecektir. Öğrenciler Almanca edebiyatın önde gelen romanlarını analiz edip sunum yapacaklar ve aynı zamanda bitirme tezleri için önceden konu belirleme şansını yakalayacaklardır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler yazın, yazınbilim ve yazınsal türler kavramlarını tanımlar. Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Öğrenciler yazın kuramlarını ve yazınsal eleştiri yöntemlerinin temel ilkelerini araştırır, öğrenir ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Öğrenciler roman analizinin temel kurallarını öğrenir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım,
4 Öğrenciler yazınsal eleştiri yöntemlerini, bildiri ve makale gibi bilimsel çalışmalarda farklı yöntemlerle incelenmiş roman analizlerini değerlendirerek pratikte uygulamayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Öğrenciler Almanca edebiyatın roman türündeki önemli yapıtlarını okur ve roman analizinin temel kurallarını uygulayarak romanı analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
6 Öğrenciler, çalışmalarını sözlü olarak sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyat Kavramı
2 Edebiyat bilimi Tanım ve Temelleri
3 Edebi Türler
4 Edebiyatbilim Eleştiri Kuramları Mimesis Kuramı (Platon ve Aristoteles)
5 Sosyolojik-Tarihsel Eleştiri Marxist Eleştiri
6 Yazara ve Metne Dönük Eleştiri
7 Okur Merkezli Eleştiri Kuramları
8 Edebiyat ve Roman
9 Roman İncelemesine Giriş
10 Roman İncelemesine Giriş
11 Roman İncelemesine Giriş
12 Roman analizi
13 Roman analizi
14 Roman analizi
Kaynaklar
Ders Notu

FUNDA KIZILER EMER, DERS NOTLARI

Ders Kaynakları

-Aristoteles, Poetik

-Manfred Zimmermann, Einführung in die literarischen Gattungen

- Alo Allkemper. Norbert O. Elke, Literaturwissenschaft

-Angelika Corbineau-Hoffmann: Die Analyse literarischer Texte

-Cordula Kahrmann. Günter Reiss, Erzaehltextanalyse

-Franz Stanzel, Theorie des Erzaehlens

-Jürgen Petersen, Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft

- Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri
- Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı
- R. Wellek ve A. Warren, Edebiyatbiliminin Temelleri

- Tahsin Yücel, Eleştiri Kuramları

- Jürgen Petersen, Der deutsche Roman der Moderne
-Hans G. Rötzer, Manz Grosser Analysenband II

-Jost Schneider, Einführung in die Roman-Analyse

-Mehmet Rifat, Roman Kurgusu ve Yapısal Çözümleme

-Fatih Tepebaşılı, Roman İncelemesine Giriş

-Fatma Erkman-Akerson, Edebiyat ve Kuramlar

- Fatih Tepebaşılı, Edebiyat ve Roman

-Umberto Eco, Açık Yapıt

-Umberto Eco, Yorum ve Aşırı Yorum

-Tzevetan Todorov, Edebiyat Kavramı

-Ahmet Sarı, Psikanaliz ve Edebiyat

-Metin Toprak, Hermeneutik ve Edebiyat

-Elizabeth und H. Frenzel, Daten der deutschen Dichtung, Bd. I-II

-Kurt Rothmann, Kleine Geschichte der deutschen Literatur

-Munise Yıldırım, Yazınsal Türler
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. X
2 Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. X
4 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. X
5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
6 Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. X
8 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
9 Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. X
10 Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Öğrenciler yazın, yazınbilim ve yazınsal türler kavramlarını tanımlar.
2 Öğrenciler yazın kuramlarını ve yazınsal eleştiri yöntemlerinin temel ilkelerini araştırır, öğrenir ve tartışır.
3 Öğrenciler roman analizinin temel kurallarını öğrenir.
4 Öğrenciler yazınsal eleştiri yöntemlerini, bildiri ve makale gibi bilimsel çalışmalarda farklı yöntemlerle incelenmiş roman analizlerini değerlendirerek pratikte uygulamayı öğrenir.
5 Öğrenciler Almanca edebiyatın roman türündeki önemli yapıtlarını okur ve roman analizinin temel kurallarını uygulayarak romanı analiz eder
6 Öğrenciler, çalışmalarını sözlü olarak sunar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 10 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5