Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilimine Giriş I ADE 107 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Hazırlık sınıfını tamamlamış olmak veya bölümün açtığı "Dil Muafiyet Sınavı"ndan başarılı olmak.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. EBRU ZARZAVATÇIOĞLU
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. EBRU ZARZAVATÇIOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dilbilimi temel kavramlarının öğretilmesi, dilin oluşumu, yeryüzündeki dillerin gelişimi, birbirleriyle olan etkileşimlerinin ve 21.yüzyıl dil akımlarının kavratılması.

Dersin İçeriği

Dilbilim temel kavramları, dil hakkında dilbilimcilerin görüşleri (Saussure, Latz, Neuner, Chomsky, Testner). Konuşma teorileri, dilbilgisi teorileri, dil psikolojisi ve sosyolojisi üzereinde somut örneklerle durulur.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilbiliminin temel kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Yeryüzü dillerinin gelişim süreçlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 21. yüzyıl dil akımları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
4 Dilin temel kavramlarını çözümler. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Dilin edinim sürecinde, dilin temel öğelerinin işlevlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Yabancı bir dilin öğelerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dilbiliminin oluşumu Sayfa 1-23
2 Phonologie Sayfa 25-59
3 Morphologie Sayfa 61-94
4 Syntax Sayfa 96-129
5 Semantik Sayfa 131-164
6 Pragmatik Sayfa 166-196
7 Psycholinguistik Sayfa 197-237
8 Neurolinguistik Sayfa 240-246
9 ARASINAV
10 Textlinguistik Sayfa 258-272
11 Soziolinguistik Sayfa 252-258
12 Dil Felsefesi Sayfa 272-277
13 Dil Aileleri Sayfa 278-286
14 Karşılaştırmalı dilbilimi Sayfa 295-296
Kaynaklar
Ders Notu

1.Heinz Vater: Einführung in die Sprachwissenschaft
2. Hans Arens: Sprachwissenschaft
3.Klaus Peter Klein; Grundprobleme der Linguistik

Ders Kaynakları

1.Hadumod Bussmann: Lexikon der Sprachwissenschaft
2.Hans Hörmann: Psychologie der Sprache
3.Marga Reis: Grundbegriffe der Semantik
4. Doğan Aksan: Her yönüyle Dil

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. X
2 Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. X
4 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. X
5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
6 Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. X
8 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
9 Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. X
10 Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Dilbiliminin temel kavramlarını tanımlar.
2 Yeryüzü dillerinin gelişim süreçlerini kavrar.
3 21. yüzyıl dil akımları hakkında bilgi sahibi olur.
4 Dilin temel kavramlarını çözümler.
5 Dilin edinim sürecinde, dilin temel öğelerinin işlevlerini kavrar.
6 Yabancı bir dilin öğelerini kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6