Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Bilimine Giriş I ADE 101 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHMUD SAMİ TÜRK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MAHMUD SAMİ TÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin edebiyat bilimiyle ilgili temel teori ve kavramları öğrenmesi ve Alman edebiyatı eserleri örneğinde çözümlemeler yapmak.

Dersin İçeriği

Temel edebiyat bilimi kavramları üzerinde durulur ve belli başlı Alman yazarların temel görüşleri ve yapıtları tanıtılması, metne yönelik ve metin dışı çalışmalarla tamamlanır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler yazınsal dünyayı ve yazın türlerini tanımlar. Anlatım,
2 Öğrenciler yazınbilimin ve anlatım tekniklerinin temel kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Bunları kısa öyküler üzerinde gösterir/açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Öğrenciler metinlerin yazarlarını ve yazıldıkları dönemin egemen sanat anlayışını/önemli toplumsal olaylarını genel hatlarıyla anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Öğrenciler yazınsal metinleri eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Was ist Literatur? Womit beschaeftigt sich die Literatur? Die Diskussion über die Bedeutung des Lesensakts.
2 Allgemeine Kenntnisse über die Literaturwissenschaft. Die Hauptgattungen der Literatur (Lyrik/Epik/Drama) mit ihren grundsaetzlichen Eigenschaften.
3 Die Erzaehlkunst: Epik.Die Erzaehltheorie: Narratologie. Die Definition der Fiktion als Grundlage fast aller Dichtungsformen. Die Freilegung des Unterschieds zwischen der realen und fiktiven (dargestellten) Welt.
4 Die Einführung in die Analyse der ausgewaehlten Kurzgeschichte: Das Brot von Wolfgang Borchert.
5 Die Einführung in die fiktive Welt: Die Definition des Erzaehlers, der Unterschied zwischen dem Autor und Erzaehler, die Definition der Fiktion.
6 Allgemeine Kenntnisse über die Erzaehltechniken: Die Erzaehlform ( Ich-Er Form), die Definition der Erzaehlsituation (der Standpunkt des Erzaehlers: Auktoriale/Personale/Ich Erzaehlsituation)
7 Im Lichte der neu erworbenen Kenntnisse wird der vorher behandelte Erzaehltext Das Brot wieder bewertet
8 Die Biographie des Autors. Die Enstehungszeit des Textes ( Die Nachkriegszeit in Deutschland). Literaturgeschichtliche Kenntnisse (Ein starkes Trauma in der deutschen Literatur: Nullpunkt/ Die Nachkriegs-, Trümmer-, Kahlschlagliteratur)
9 ARASINAV
10 Die Drei Dunklen Könige von Borchert wird analysiert und als ein Beispiel wird eine Interpretation über diese Erzaehlung von H. Motekat mit den Studenten studiert.
11 Nachts Schlafen Die Ratten Doch von W. Borchert wird im Rahmen der textimmanenten Interpretationsmethode analysiert.
12 Die Ungezaehlte Geliebte von Heinrich Böll wird interpretiert.Die Biographie des Autors. Literarische Vorlagen und Einflüsse/Gruppe 47.
13 Es wird etwas geschehen von Heinrich Böll wird interpretiert.
14 Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral von Heinrich Böll wird interpretiert.
Kaynaklar
Ders Notu

Zimmermann Manfred, Einführung in die Literaturwissenschaft;

Göktürk, Akşit, Okuma Uğraşı, YKY.

Warum Literaturgeschichte? (Literaturwissenschaft und Literaturdidaktik);

Einführung in die Literaturwissenschaft (www.literaturwissenschaft-online.uni-kiel.de);

Text und Textsorte;

Literarische Gattungen und Erzaehlsituationen;

Texte von W.Borchert, H. Böll , B. Brecht, F. Kafka usw.

 

Ders Kaynakları

1-GÜRSEL, Aytaç (2003), Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul.

2- Manfred, Zimmermann, Einführung in die Literaturwissenschaft.

3-Elise Schmitt, Kurz- und Kürzestgeschichten im Literaturunterricht
4- HAASE, Frank (1995), Telekolleg II, Deutschband 3, Tr. Verlagsunion, München.
5- Hg.v. GELFERT, H.D. (1993), Literaturwissen für Schüler, Reclam Ver., Stuttgart.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. X
2 Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. X
4 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. X
5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
6 Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. X
8 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
9 Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. X
10 Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Öğrenciler yazınsal dünyayı ve yazın türlerini tanımlar. 5 5 5 5 3 3 3 4 4 5
2 Öğrenciler yazınbilimin ve anlatım tekniklerinin temel kavramlarını tanımlar.
3 Bunları kısa öyküler üzerinde gösterir/açıklar.
4 Öğrenciler metinlerin yazarlarını ve yazıldıkları dönemin egemen sanat anlayışını/önemli toplumsal olaylarını genel hatlarıyla anlatır.
5 Öğrenciler yazınsal metinleri eleştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 7 7
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5