Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | SAU 073 | 0 | 1 + 0 | 2 | 2 |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. | Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. | Anlatım, Rol Oynama, | |
8 | Nitel araştırma tasarımlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerini tanır ve kendi alanına dair geliştirdiği problemden, nitel bir örneklem seçer. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Toplanan verilerin analiz etme verileri toplama süreçlerini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
12 | Araştırmaların raporlaştırılması sürecinde referans verme, kaynakça gösterme gibi temel bilgilerin yanı sıra araştırma raporunda yer alması gereken diğer unsurları tanır ve kendi alanına özgü bir problemden hareketle öğrendiklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi. | Ders notu (1. Bölüm) okunacak. |
2 | Bilimsel araştırmaya ait temel kavramlar: Bilim, Bilimsel bilgi, olgu, kavram, prensip, yasa, hipotez, teori tanımlarının verilmesi. Araştırmanın ne olduğu ve araştırma süreci nasıl gerçekleştiğinin verilmesi. | Ders notu (2. Bölüm) okunacak. |
3 | Araştırma yöntemlerinin kökenleri ve tarihçesinin gözden geçirilmesi. Araştırmaya nasıl başlandığı ve araştırma sorularının nasıl geliştirilmesi gerektiğinin vurgulanması. Alan özgü problemler geliştirilmesinin sağlanması. | Ders notu (2. Bölüm) okunacak. |
4 | Veri toplama süreci. Evren, örneklem ve değişken kavramlarının gözden geçirilmesi. Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmesi. Alana özgü problem geliştirilerek bu kavramları ilgili örnekler üzerinde betimlemek. | Ders notu (3. Bölüm) okunacak. |
5 | Nicel araştırma tasarımı ve ilgili temel kavramların verilmesi. Alana özgü nicel yöntemlerle geliştirilebilecek problemlerin belirlenmesi. | Ders notu (4. Bölüm) okunacak. |
6 | Nicel araştırma tasarımı veri toplanma yollarının verilmesi ve anket, gözlem formu ve ölçek geliştirmenin nasıl geçekleştiği; dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğunun verilmesi. Alan özgü problem yada problemler üzerinden nicel veri toplama ara | Ders notu (5. Bölüm) okunacak. |
7 | Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması ve bunların farklılıklarının verilmesi. | Ders notu (1-5. Bölüm) okunacak. |
8 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerinin tanıtılması ve alana özgü problemlerin nitel örneklemelerinin alınmasına dair örneklerin verilmesini sağlama. | Ders notu (6-7. Bölüm) okunacak. |
9 | Ara Sınav | Ders notu (8. Bölüm) okunacak. |
10 | Nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinin (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) tanıtılması ve alan özgü bir problem üzerinden görüşme soruları ve gözlem dokümanlarının geliştirilmesinin sağlanması. | Ders notu (9. Bölüm) okunacak. |
11 | Nitel araştırmada veri analizinin nasıl gerçekleştiği konusunun gözden geçirilmesi. | Ders notu (10. Bölüm) okunacak. |
12 | Araştırma raporunda bulunması gereken bölümlerin tanıtılması ve bu raporun yazılması sırasında dikkat edilecek hususların (kaynakça, referans verme, içindekiler, tablolar listesi vs.) tanıtılması. | Tüm bölümler okunacak. |
13 | Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. | Tüm bölümler okunacak. |
14 | Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bilimsel araştırma yöntemleri ders notu (1. ve 10. bölüm arası) |
Ders Kaynakları | Karasar, Niyazi (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları. Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (1996). Introduction: Entering the field of qualitative research, Strategies of qualitative inquiry. London: Sage Publications. Ely, Margot, Anzul, Margaret, Friedman, Teri, Garner, Diane & Steinmetz, Ann Mc Cormack (1998). Doing qualitative research: Circles within circles. London: The Falmer Press. Büyüköztürk, Şener (2001). Deneysel Desenler, Ön Test-Son Test Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegema Yayıncılık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar |
2 | Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. |
3 | Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. |
4 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. |
5 | Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. |
6 | Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. |
7 | Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. |
8 | Nitel araştırma tasarımlarını tanır. |
9 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerini tanır ve kendi alanına dair geliştirdiği problemden, nitel bir örneklem seçer. |
10 | Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. |
11 | Toplanan verilerin analiz etme verileri toplama süreçlerini fark eder. |
12 | Araştırmaların raporlaştırılması sürecinde referans verme, kaynakça gösterme gibi temel bilgilerin yanı sıra araştırma raporunda yer alması gereken diğer unsurları tanır ve kendi alanına özgü bir problemden hareketle öğrendiklerini uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |