Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cebirsel Geometriye Giriş MAT 429 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

 

Lineer Cebir, Cebir 1, Cebir 2

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABUZER GÜNDÜZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Matematik Bölümü araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çağdaş Matematiğin temel araçlarını barındıran Cebirsel Geometriye giriş yapmak

Dersin İçeriği

Polinom Halkaları, İdealler, Cebirsel kümeler, Zariski topolojisi, Afin uzaylar üzerinde fonksiyonlar, Projektif varyeteler, Demetler, Halka uzaylar, Afin şemalar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Polinom Halkalarını ve ideallerini hatırlar
2 Afin uzaylarda cebirsel kümeleri ve Hilbert taban teoremini öğrenir
3 Asal ve Maksimal idealleri hatırlar
4 Koordinat Halkasını öğrenir
5 Projektif uzayı öğrenir
6 Rasyonel Fonksiyonları ve Fonksiyon cisimlerini öğrenir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Polinom Halkaları ve idealleri
2 Afin cebirsel kümeler
3 Noetherian Halkalar ve Hilbert taban teoremi
4 Asal idealler, Maksimal idealler ve Nullstellensatz teoremi
5 Uygulama
6 Koordinat Halkası
7 Projektif uzay
8 Projektif uzayda cebirsel kümeler
9 Projektıf Nullstellensatz
10 Uygulama
11 Rasyonel Fonksıyonlar
12 Fonksiyon çizimleri
13 Afin ve Projektif uzay arasında bağlantı
14 Uygulama
Kaynaklar
Ders Notu

2. Gathmann, A. (2002). Algebraic geometry. Notes for a class taught at the University of Kaiserslauten (2002/2003) available at http://www. mathematik. unikl. de/~ gathmann/class/alggeom-2002/main. pdf..

 

Ders Kaynakları

1. Hartshorne, R. (Ed.). (1975). Algebraic Geometry, Arcata 1974 (Vol. 29). American Mathematical Soc..

 3. Algebraic Geometry I Lecture Notes, MIT,  https://ocw.mit.edu/courses/18-725-algebraic-geometry-fall-2015/resources/mit18_725f15_notes/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Polinom Halkalarını ve ideallerini hatırlar
2 Afin uzaylarda cebirsel kümeleri ve Hilbert taban teoremini öğrenir
3 Asal ve Maksimal idealleri hatırlar
4 Koordinat Halkasını öğrenir
5 Projektif uzayı öğrenir
6 Rasyonel Fonksiyonları ve Fonksiyon cisimlerini öğrenir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
Toplam 50
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 100
Toplam 150
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
dersAKTSKredisi 5