Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizik Laboratuvarı-III | FIZ 205 | 3 | 0 + 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | İstatistik Fizik ve Termodinamik dersi ile birlikte alınması önerilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELDA ESER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELDA ESER, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İstatistik Fizik ve Termodinamik dersinde teorisi verilen konuları deneyler aracılığıyla kavratmak |
Dersin İçeriği | İstatistik Fizik deneyleri ve Isı ve Termodinamik deneyleri, Mesleki Etik İlkeler ve Sorumluluklar |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Isı sığası kavramını tanımlar ve bir kalorimetre kabının ısı sığasını hesaplar. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Performans Değerlendirme, |
2 | Öz ısı kavramını tanımlar ve farklı maddelerin öz ısılarını hesaplar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Performans Değerlendirme, |
3 | Sıvıların ısısal genleşmesini tanımlar ve farklı sıvıların ısısal genleşme katsayısını hesaplar. | Anlatım, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Enerjiyi tanımlar ve elektrik enerjisinin ısı enerjisine dönüşmesini gözlemler. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Performans Değerlendirme, |
5 | Katıların ısısal genleşmesini tanımlar ve farklı katıların ısısal genleşme katsayısını hesaplar. | Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, |
6 | Boyle Mariotte kanununu ispatlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Öz Değerlendirme, |
7 | Istatistik metodların fizikteki kullanım alanlarını anımsar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumlar, Laboratuvarda Uyulması Gereken Kurallar ile İş Sağlığı ve Güvenliği Esasları | [1] Ders Notları |
2 | Kalorimetre | [1] 4-9 |
3 | Katıların Isınma Isılarının Belirlenmesi | [1] 10-15 |
4 | Sıvılarda Genleşme Katsayısının Belirlenmesi | [1] 16-21 |
5 | Kalorinin Mekanik Eşdeğerinin Belirlenmesi | [1]22-26 |
6 | Katı Cisimlerin Termal Genleşmesi | [1] 32-36 |
7 | Boyle-Mariotte Kanunu | [1] 37-40 |
8 | Sıvılarda İç Sürtünme (Viskozite) Katsayısının Stokes Metodu İle Ölçülmesi | [1] 41-45 |
9 | ARASINAV | |
10 | Yüklenmiş (Hileli) Zar | [1] 46-54 |
11 | Olasılık Dağılımı | [1] 55-62 |
12 | Binom Dağılımı | [1] 63-72 |
13 | Normal Dağılım | [1] 73-79 |
14 | Telafi deneyleri | [1] 1-79 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Fizik Bölümü Öğretim Üyeleri, Fizik Lab. III Deney Föyü((Isı-Termodinamik ve İstatistik), 2022. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | X | |||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | X | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Isı sığası kavramını tanımlar ve bir kalorimetre kabının ısı sığasını hesaplar. | 3 | 4 | 2 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
2 | Öz ısı kavramını tanımlar ve farklı maddelerin öz ısılarını hesaplar. | 4 | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
3 | Sıvıların ısısal genleşmesini tanımlar ve farklı sıvıların ısısal genleşme katsayısını hesaplar. | 3 | 3 | 4 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 |
4 | Enerjiyi tanımlar ve elektrik enerjisinin ısı enerjisine dönüşmesini gözlemler. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 1 | 3 |
5 | Katıların ısısal genleşmesini tanımlar ve farklı katıların ısısal genleşme katsayısını hesaplar. | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 |
6 | Boyle Mariotte kanununu ispatlar. | 2 | 2 | 4 | 3 | 0 | 2 | 1 | 2 | 1 | 0 | 3 |
7 | Istatistik metodların fizikteki kullanım alanlarını anımsar. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |