Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizik Laboratuarı-II | FIZ 104 | 2 | 0 + 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Fizik II dersi ile beraber alınması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN YAKUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Elektrik ve manyetizma dersinde öğretilen teorik bilgilerin yapılacak deneylerle kalıcı olarak kavratılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Mesleki Etik ve Sorumluluklar, Elektrik Alan Çizgileri, Elektronların Elektrik Alanda Hareketi, e/m Tayini, Kondansatörler, Dirençler Dirençlerin Seri ve Paralel Bağlanması, Elektromotor Kuvvet ve İç Direnç, Kirchoff Kuralları ve Weathson Köprüsü, RC Zaman Sabitinin Tayini, Üzerinden Akım Geçen Bir Tel Halkanın Merkezindeki Manyetik Alan, Transformatörler ve İndüksiyon Bobini, Bir Makaranın Özindüksiyon Katsayısının (L) Tayini. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir, iş sağlığı ve güvenliği için gerekli önlemleri alır | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Elektrik devrelerini ve ampermetre, voltmetre gibi ölçü aletlerini kullanır. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Elektrik alan çizgilerinin eşpotansiyel yüzeylerden yararlanılarak tespit eder. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Kondansatörde biriken yükü ve dielektriksel geçirgenliği bulur. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Direnci bir devreye seri ve paralel bağlar. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | Bir devrede Kirchoff kurallarını uygular. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
7 | Basit bir RC devresinde RC zaman sabitini bulur. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
8 | Doğru akım ve alternatif akım devrelerini kavrar. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
9 | Akım geçen bir tel halkanın merkezinde oluşan manyetik alanın telden geçen akıma ve sarım sayısına bağlılığını kavrar. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
10 | Transformatörlerde kayıpları ve verimi bulur. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
11 | Bir makaranın özindüksiyon katsayısını bulur | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumlar, Laboratuvarda Uyulması Gereken Kurallar ile İş Sağlığı ve Güvenliği Esasları | [1] Ders Notları |
2 | Elektrik Alan Çizgileri | [1] Sayfa 1-3 |
3 | Kondansatörler | [1] Sayfa 4-6 |
4 | Paralel Plakalı Kondansatörler | [1] Sayfa 7-9 |
5 | Dirençlerin Seri ve Paralel Bağlanması | [1] Sayfa 10-11 |
6 | Kirchhoff Kuralları ve Weathsone Köprüsü | [1] Sayfa 12-17 |
7 | ARASINAV | |
8 | RC Zaman Sabitinin Tayini | [1] Sayfa 18-21 |
9 | Üzerinden Akım Geçen Bir Tel Halkanın Merkezindeki Manyetik Alan | [1] Sayfa 22-28 |
10 | Transformatörler ve İndüksiyon Bobini | [1] Sayfa 29-34 |
11 | Bir Makaranın Özindüksiyon Katsayısının (L) Tayini | [1] Sayfa 35-40 |
12 | Telafi deneyleri | |
13 | Telafi deneyleri | |
14 | Telafi deneyleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Fiz Lab II Foyu, 2021 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir, iş sağlığı ve güvenliği için gerekli önlemleri alır | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2 | Elektrik devrelerini ve ampermetre, voltmetre gibi ölçü aletlerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
3 | Elektrik alan çizgilerinin eşpotansiyel yüzeylerden yararlanılarak tespit eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
4 | Kondansatörde biriken yükü ve dielektriksel geçirgenliği bulur. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
5 | Direnci bir devreye seri ve paralel bağlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
6 | Bir devrede Kirchoff kurallarını uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
7 | Basit bir RC devresinde RC zaman sabitini bulur. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
8 | Doğru akım ve alternatif akım devrelerini kavrar. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
9 | Akım geçen bir tel halkanın merkezinde oluşan manyetik alanın telden geçen akıma ve sarım sayısına bağlılığını kavrar. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
10 | Transformatörlerde kayıpları ve verimi bulur. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
11 | Bir makaranın özindüksiyon katsayısını bulur | 3 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 40 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |