Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nükleer Yakıt Teknolojisi ve Atık İdaresi | FIZ 440 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Çekirdek veya Reaktör Fiziği ders(ler)ini alıp başarmış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN YAKUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik bilim dalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencinin; nükleer reaktörlerin fiziksel ve yapısal özelliklerini kavraması, nükleer reaktörlerde kullanılan yakıtların özelliklerini öğrenmesi, yakıt zenginleştirme ve hazırlama prosesleri hakkında görüş sahibi olması, kullanılmış yakıtların depolanması ve artık idaresi hakkında fikir sahibi olması amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Nükleer reaktörlerin fiziksel ve yapısal özellikleri, Nükleer reaktörlerde yakıt çevrimi, Kullanılmış yakıtların depolanması ve idaresi, Radyoaktif artıklar ve artık idaresi, Radyoaktif artık idaresinin güvenlik analizi, Mesleki Etik İlkeler ve Sorumluluk Bilinci |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nükleer Reaktörlerin fiziksel ve yapısal özelliklerini açıklar, | Anlatım, | |
2 | Nükleer reaktörlerde yakıt çevrimi çeşitlerini sıralar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Radyoaktif artıkları sınıflandırır, | Tartışma, | |
4 | Kullanılmış yakıtların nasıl ve nerelerde depolanacağını anlatır, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Nükleer artık idaresinin güvenlik analizini dünyadaki örnekleriyle ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki etik ilkeleri ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumlar, Nükleer reaktörlerin fiziksel özellikleri (Dengeli Rejim) | [1] Sayfa 65-117 |
2 | Nükleer reaktörlerin fiziksel özellikleri (Dengeli ve Değişken Rejim) | [1] Sayfa 119-160 |
3 | Nükleer reaktörlerin yapısal özellikleri | [1] Sayfa 178-236 |
4 | Nükleer reaktörlerde yakıt çevrimindeki karakteristik büyüklükleri | [1] Sayfa 239-247 |
5 | Nükleer reaktörlerde yakıt çevrimi çeşitleri | [1] Sayfa 248-260 |
6 | Nükleer reaktörlerde yakıt çevrimi işlemleri | [1] Sayfa 261-285 |
7 | Nükleer güç reaktörleri | [1] Sayfa 319-346 |
8 | Radyoaktif Artıklar | [1] Sayfa 285-294 |
9 | ARASINAV | |
10 | Radyoaktif artıklar ve artık idaresi | [2] Sayfa 148-170 |
11 | Radyoaktif artıklar ve artık idaresi | [2] Sayfa 171-178 |
12 | Radyoaktif artık idaresinin güvenlik analizi | [2] Sayfa 171-178 |
13 | Kullanılmış nükleer yakıtlar, depolanması ve idaresi, | [1, 2] Sayfa 295 |
14 | Nükleer artık idaresinin tarihçesi, uluslar arası yüksek düzey nükleer artık idaresi programlarının durumu, | [3] Sayfa |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Nejat Aybers, Ahmet Bayülken, Nükleer Reaktörlerin Güvenliği, İTÜ Matbaası, Gümüşsuyu, 1992 |
Ders Kaynakları | [3] 1990 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection - ICRP, Report No.60 (1990), International Basic Safety Standarts for Protection Against Ionizing Radiation and for the Safety of Radiation Sources - Safety Series:115, International Atomic Energy Agency, IAEA (1996), Ulusal mevzuat; TAEK Kanunu (1982), Radyasyon Güvenliği Tüzüğü (1985), Radyasyon Güvenliği Yönetmeliği (2000), AB Radyasyondan Korunma Mevzuatı, OECD/NEA, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nükleer Reaktörlerin fiziksel ve yapısal özelliklerini açıklar, | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2 | Nükleer reaktörlerde yakıt çevrimi çeşitlerini sıralar, | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
3 | Radyoaktif artıkları sınıflandırır, | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
4 | Kullanılmış yakıtların nasıl ve nerelerde depolanacağını anlatır, | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
5 | Nükleer artık idaresinin güvenlik analizini dünyadaki örnekleriyle ortaya koyar | 3 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 13 | 13 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |