Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Geofitleri BIY 326 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SAĞIROĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Flora of Turkey and the East Aegean Islands

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Anadoluda doğal olarak yetişen soğanlı bitkileri özellikleri ile birlikte tanıtmak, Anadolu coğrafyasının bitki çeşitliliği açısında zenginliğini ortaya koymak.

Dersin İçeriği

Geofit nedir.

Türkiyedeki soğanlı bitkilerin ekonomik önemi

Soğanlı bitkilerin kültüre alınması

Önemli geofit familyaları ve bitkileri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geofitlerin tanımı
2 Önemleri
3 Kültüre alınmaları
4 Familyalar Amaryllidaceae
5 Iridaceae
6 Liliaceae
7 Orchidaceae
8 Primulaceae
9 Ranunculaceae
10 Araceae
11 Geraniaceae
12 Aristolachiaceae
13 Asparagaceae
14 Asteraceae
Kaynaklar
Ders Notu

Geofit: Yılın büyük bir bölümünü toprak altında, bulb (soğan), tuber (yumru), rizom ve korm halinde geçiren ve genellikle diğer bitkilerin aktif olmadığı dönemde – sonbahar, kış ve ilkbaharın erken dönemlerinde – güzel ve gösterişli çiçekler açan bitkilere verilen genel addır.

 

Bu bitkiler süs bitkisi, peyzaj’da ve etnobotanik olarak kullanılmaları sebebiyle ekonomik öneme sahiptirler.

 

Geofitler süs bitkisi olarak kullanımlarının yanında tıbbı açıdan da önemli bitkilerdir. Örneğin Safranın anavatanı Anadolu’dur. Safranbolu’da ismini bu bitkiden almıştır.

 

Geofitler; gösterişli ve güzel çiçekli olmaları,  soğan, rizom, yumru, korm gibi vejetatif organları ile kolay üretilebilir olmaları, bu organların toplanarak canlı halde başka ülkelere taşınabilmeleri bu organların dikim suretiyle aynı yıl çiçek vermeleri yine bu bitkilerin aynı yıl yavru soğan, rizom, yumru gibi üretken kısımlar oluşturmaları gibi nedenlerden dolayı ticari açıdan da önemini arttırırlar.

 

Anadolu bir çok soğanlı ve yumrulu bitkinin gen merkezidir. Bu nedenle konu ile ilgili kişilerin çoğukez ziyaret ettiği bir ülke konumdadır. Ülkemizdeki soğanlı bitkiler ile ilgili ilk bilgiler Hitit dönemine kadar uzanır. Bu döneme ait yazıtlarda halkın soğan, sarımsak, pırasa ve safran gibi bitkileri tanıdıkları ve kullandıkları anlaşılmaktadır. Hitit’ler Anadolu yaylalarında karların erimesi ve Crocus, Colchicum, Iris, Hyacinthus gibi bazı soğanlı ve yumrulu bitkilerin çiçeklenmesi ile gelen ilkbaharı “Bahar Bayramı” adı verilen törenler ile kutlamaktaydılar.

 

Anadolu da soğanlı bitkileri hakkında Dioscorides, Strabon, İbn Baytar gibi klasik devir yazarlarının eserlerinde de bir çok bilgi bulunmaktadır.  Örneğin M.S. 1 yüzyılda Adana’nın kuzeyinde Anazarbah bölgesinde yaşayan Dioscorides’in yazdığı eserde Allium cepa, Allium sativum, Allium porrum, Allium scorodoprasum, Crocus sativus, Colchicum variegatum, Lilium candidum, Narcissus tazetta gibi Anadolu’da yetişen bir çok soğanlı bitkinin özellikleri ve tedavi alanındaki kullanışları hakkında geniş bilgi bulunmaktadır.

 

İsviçre’li botanik bilgini Boissier’in eseri “Flora Oientalis” in 1884 yılında yayınladığı  V. cildinde Amaryllidaceae, Iridaceae  ve Liliaceae  familyalarına ait 220 türün Anadolu da yetiştiği kayıtlıdır. Günümüzde ise bu üç familyaya ait tür sayısı 500’e yaklaşmıştır.

 

Osmanlı imparatorluğu döneminde soğanlı bitkiler diğer süs bitkilerine oranla daha fazla öneme sahiptiler. Gül ve karanfil hariç tutulursa yüzyıllar boyu Tulipa (lale), Hyacinthus (sümbül), Narcissus (nergiz), Iris (süsen)  türlerinin binlerce kültür formu İstanbul bahçelerinin başlıca süs bitkileri olmuşlardır.

 

Lale 17. ve 18. yüzyıllarda İstanbul’da büyük bir önem ve değer kazanmıştır. Bu bitkinin asıl vatanının Orta Asya olduğu tahmin edilmektedir. Anadolu’da ise 22 kadar yabani lale taksonu yetişmektedir. Ancak bunlardan Tulipa sprengeri Baker günümüzde tip lokalitesi olan Amasya’dan bir daha toplanamamıştır.

 

Osmanlı imparatorluğu döneminde soğanlı bitkiler diğer süs bitkilerine oranla daha fazla öneme sahiptiler. Gül ve karanfil hariç tutulursa yüzyıllar boyu Tulipa (lale), Hyacinthus (sümbül), Narcissus (nergiz), Iris (süsen)  türlerinin binlerce kültür formu İstanbul bahçelerinin başlıca süs bitkileri olmuşlardır.

 

Lale 17. ve 18. yüzyıllarda İstanbul’da büyük bir önem ve değer kazanmıştır. Bu bitkinin asıl vatanının Orta Asya olduğu tahmin edilmektedir. Anadolu’da ise 22 kadar yabani lale taksonu yetişmektedir. Ancak bunlardan Tulipa sprengeri Baker günümüzde tip lokalitesi olan Amasya’dan bir daha toplanamamıştır.

Ders Kaynakları

Davis, P.H., ‘Flora of Turkey and the East Aegean Islands’, Edinburgh Univ. Press., Edinburgh, Vol. 8, 1984.

 

Sağıroğlu, M., Akgül, G.,(2014) Gladiolus osmaniyensis (Iridaceae), a new species from South Anatolia, Turkey, Turk J Bot 38: 31-36

 

Tekşen, M., Aytaç,(2011) Th e revision of the genus Fritillaria L. (Liliaceae) in the Mediterranean region (Turkey), Turk J Bot 35 447-478.

 

Sağıroğlu,M., İ. Eker, A.B. Semerci & D. Karaduman. Ethnobotanical culture of geophytes in Sakarya province, Turkey. Botanical Sciences 101 (1): 134-148. 2023. DOI: 10.17129/botsci.3124

 

Sağıroğlu,M. 2020. The Geophytes of Sakarya City. Sakarya University Journal of Science 24(5), 991-1007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 5 5
Ara Sınav 1 20 20
Final 16 2 32
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 30 30
Toplam İş Yükü 225
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9
dersAKTSKredisi 5