Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ornitoloji BIY 316 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul ders yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders yoktur. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ UZUN
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ UZUN,
Dersin Yardımcıları

Bölüm araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere kuşların biyolojisi, ekolojisi, davranışları ve koruma yöntemleri hakkında temel bilgilerin kazandırılması; kuşların sınıflandırılması, morfolojisi ve yaşam döngüleri üzerine farkındalık oluşturulması hedeflenir. Ayrıca, kuş gözlem teknikleri ve ornitolojik araştırma yöntemleri öğretilir 

Dersin İçeriği
  • Kuşların sınıflandırılması ve taksonomisi

  • Kuşların morfolojisi ve anatomisi

  • Kuşların yaşam döngüsü ve üreme davranışları

  • Göç ve göç yolları

  • Kuşların beslenme alışkanlıkları

  • Kuş davranışları ve iletişimi

  • Kuş gözlem teknikleri ve kayıt yöntemleri

  • Türkiye’deki kuş türleri ve biyoçeşitliliği

 

  • Kuş koruma ve ekosistem içindeki rolleri 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuşların temel biyolojik özelliklerini ve sınıflandırmasını açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kuşların anatomi ve fizyolojisini kavrar. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme,
3 Kuşların davranışları ve ekolojisi hakkında bilgi sahibi olur. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Kuşların göç ve populasyon dinamiklerini inceler. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Kuş gözlem teknikleri ve veri toplama yöntemlerini uygular. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Soru-Cevap,
6 Türkiye kuş çeşitliliği ve koruma önlemleri hakkında bilinç kazanır. Proje, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
7 Ornitolojinin araştırma metotlarını tanır ve uygular. Problem Çözme, Proje,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ornitolojinin tanımı, tarihçesi ve önemi; kuşların biyolojideki yeri. Ornitoloji biliminin temel kavramları ve tarihçesi hakkında kısa bir araştırma yapmaları öneril
2 Kuşların sınıflandırılması ve taksonomisi; temel kuş grupları. Kuşların sınıflandırılması ve taksonomi temel terimlerini incelemeleri önerilir.
3 Kuşların morfolojisi ve anatomisi: iskelet, tüyler, kaslar. Kuşların temel morfolojik özellikleri ve anatomik yapıları hakkında ön bilgi edinmeleri önerilir.
4 Kuşların fizyolojisi: solunum, dolaşım ve sindirim sistemleri. Kuşların fizyolojik sistemleri (solunum, dolaşım, sindirim) hakkında kaynaklardan bilgi toplamaları önerilir.
5 Kuşların üreme biyolojisi ve yaşam döngüsü Kuşların üreme biyolojisi ve yaşam döngüsü ile ilgili temel kavramları araştırmaları önerilir.
6 Kuş davranışları: iletişim, çiftleşme ve bakım davranışları. Kuş davranışları ve iletişim türleri üzerine ön hazırlık yapmaları önerilir.
7 Kuşların beslenme ekolojisi ve beslenme stratejileri. Kuşların beslenme alışkanlıkları ve ekolojik rollerini öğrenmeleri önerilir.
8 Arasınav
9 Kuş göçleri: mekanizmalar, rotalar ve adaptasyonlar. Kuş göçü ve göç yolları ile ilgili güncel bilgileri incelemeleri önerilir.
10 Kuşların habitat tercihleri ve ekolojik rolleri. Kuş habitatları ve ekosistem içindeki rolleri hakkında ön bilgi edinmeleri önerilir.
11 Kuş popülasyonlarının izlenmesi ve sayım yöntemleri. Kuş popülasyonlarının izlenmesi ve sayım yöntemleri hakkında araştırma yapmaları önerilir
12 Türkiye’nin kuş faunası: yaygın ve nadir türler. Türkiye’de yaşayan başlıca kuş türleri hakkında bilgi toplamaları önerilir.
13 Kuş koruma biyolojisi ve biyoçeşitlilikteki önemi. Kuş koruma biyolojisi ve biyoçeşitlilik önemi üzerine ön hazırlık yapmaları önerilir.
14 Saha çalışması uygulamaları ve genel değerlendirme. Saha çalışması teknikleri ve uygulamaları hakkında genel bilgi edinmeleri önerilir.
Kaynaklar
Ders Notu

Kuşların temel biyolojik özellikleri, sınıflandırma sistemleri, davranış biçimleri ve ekolojik rollerini ayrıntılı şekilde açıklar. Ayrıca kuş gözlem yöntemleri ve Türkiye kuş faunası hakkında bilgiler içerir.

 

Ders Kaynakları
  • ürkiye Kuşları Atlası ve ilgili bilimsel makaleler

 

  • Güncel ornitolojik araştırma yayınları ve saha çalışmaları 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Kuşların temel biyolojik özelliklerini ve sınıflandırmasını açıklar. 5 5 5 5 5 5 5 0 5 5 0 5 5
2 Kuşların anatomi ve fizyolojisini kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Kuşların davranışları ve ekolojisi hakkında bilgi sahibi olur. 4 5 4 5 4 5 4 5 5 5 5 5 5
4 Kuşların göç ve populasyon dinamiklerini inceler. 5 4 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Kuş gözlem teknikleri ve veri toplama yöntemlerini uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Türkiye kuş çeşitliliği ve koruma önlemleri hakkında bilinç kazanır. 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
7 Ornitolojinin araştırma metotlarını tanır ve uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 1 1
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
dersAKTSKredisi 5