Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ornitoloji | BIY 316 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul ders yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ UZUN, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilere kuşların biyolojisi, ekolojisi, davranışları ve koruma yöntemleri hakkında temel bilgilerin kazandırılması; kuşların sınıflandırılması, morfolojisi ve yaşam döngüleri üzerine farkındalık oluşturulması hedeflenir. Ayrıca, kuş gözlem teknikleri ve ornitolojik araştırma yöntemleri öğretilir |
Dersin İçeriği |
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuşların temel biyolojik özelliklerini ve sınıflandırmasını açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kuşların anatomi ve fizyolojisini kavrar. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | |
3 | Kuşların davranışları ve ekolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Kuşların göç ve populasyon dinamiklerini inceler. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | Kuş gözlem teknikleri ve veri toplama yöntemlerini uygular. | Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Soru-Cevap, | |
6 | Türkiye kuş çeşitliliği ve koruma önlemleri hakkında bilinç kazanır. | Proje, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
7 | Ornitolojinin araştırma metotlarını tanır ve uygular. | Problem Çözme, Proje, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ornitolojinin tanımı, tarihçesi ve önemi; kuşların biyolojideki yeri. | Ornitoloji biliminin temel kavramları ve tarihçesi hakkında kısa bir araştırma yapmaları öneril |
2 | Kuşların sınıflandırılması ve taksonomisi; temel kuş grupları. | Kuşların sınıflandırılması ve taksonomi temel terimlerini incelemeleri önerilir. |
3 | Kuşların morfolojisi ve anatomisi: iskelet, tüyler, kaslar. | Kuşların temel morfolojik özellikleri ve anatomik yapıları hakkında ön bilgi edinmeleri önerilir. |
4 | Kuşların fizyolojisi: solunum, dolaşım ve sindirim sistemleri. | Kuşların fizyolojik sistemleri (solunum, dolaşım, sindirim) hakkında kaynaklardan bilgi toplamaları önerilir. |
5 | Kuşların üreme biyolojisi ve yaşam döngüsü | Kuşların üreme biyolojisi ve yaşam döngüsü ile ilgili temel kavramları araştırmaları önerilir. |
6 | Kuş davranışları: iletişim, çiftleşme ve bakım davranışları. | Kuş davranışları ve iletişim türleri üzerine ön hazırlık yapmaları önerilir. |
7 | Kuşların beslenme ekolojisi ve beslenme stratejileri. | Kuşların beslenme alışkanlıkları ve ekolojik rollerini öğrenmeleri önerilir. |
8 | Arasınav | |
9 | Kuş göçleri: mekanizmalar, rotalar ve adaptasyonlar. | Kuş göçü ve göç yolları ile ilgili güncel bilgileri incelemeleri önerilir. |
10 | Kuşların habitat tercihleri ve ekolojik rolleri. | Kuş habitatları ve ekosistem içindeki rolleri hakkında ön bilgi edinmeleri önerilir. |
11 | Kuş popülasyonlarının izlenmesi ve sayım yöntemleri. | Kuş popülasyonlarının izlenmesi ve sayım yöntemleri hakkında araştırma yapmaları önerilir |
12 | Türkiye’nin kuş faunası: yaygın ve nadir türler. | Türkiye’de yaşayan başlıca kuş türleri hakkında bilgi toplamaları önerilir. |
13 | Kuş koruma biyolojisi ve biyoçeşitlilikteki önemi. | Kuş koruma biyolojisi ve biyoçeşitlilik önemi üzerine ön hazırlık yapmaları önerilir. |
14 | Saha çalışması uygulamaları ve genel değerlendirme. | Saha çalışması teknikleri ve uygulamaları hakkında genel bilgi edinmeleri önerilir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kuşların temel biyolojik özellikleri, sınıflandırma sistemleri, davranış biçimleri ve ekolojik rollerini ayrıntılı şekilde açıklar. Ayrıca kuş gözlem yöntemleri ve Türkiye kuş faunası hakkında bilgiler içerir.
|
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | ||||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kuşların temel biyolojik özelliklerini ve sınıflandırmasını açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 |
2 | Kuşların anatomi ve fizyolojisini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Kuşların davranışları ve ekolojisi hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Kuşların göç ve populasyon dinamiklerini inceler. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Kuş gözlem teknikleri ve veri toplama yöntemlerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Türkiye kuş çeşitliliği ve koruma önlemleri hakkında bilinç kazanır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
7 | Ornitolojinin araştırma metotlarını tanır ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |