Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Histoloji BIY 205 3 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

BIY 405 Embriyoloji

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ
Dersi Verenler Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Vücudumuzdaki dokuların histolojik yapılarını, dokuyu oluşturan hücre tiplerini ve bu hücrelerin özelliklerinin ışık mikroskobu düzeyinde öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Genel histolojik prensipler, hayvansal dokuların sınıflandırılması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel histolojik prensipleri ve hayvansal dokuların sınıflandırmasını açıklayabilir. Soru-Cevap, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Epitel, bağ, kan, kıkırdak ve kemik dokuların mikroskobik yapılarını ayırt edebilir ve bu dokuların temel hücresel bileşenlerini tanımlayabilir. Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Kas ve sinir dokularının histolojik özelliklerini tanımlayarak bu dokuların işlevsel farklılıklarını açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Salgı epitellerinin sınıflandırmasını yapabilir ve örneklerle açıklayabilir. Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Histolojik preparasyon sürecini (fiksasyon, kesit alma, boyama vb.) açıklayabilir ve uygulamalarda dikkat edilmesi gereken temel kuralları tanımlayabilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
6 Histolojik yapıların mikroskobik görüntülerini analiz ederek doku tipini ve olası işlevini yorumlayabilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel histolojik prensipler, hayvansal dokuların sınıflandırılması
2 Epitel doku (epitel dokunun sınıflandırılması, örtü epiteli, sitolojik özellikleri, örnekler, epitelde hücre yüzeyindeki özelleşmeler)
3 Salgı epiteli (sınıflandırılması ve sitolo jik özellikleri, örnekler),
4 Bağ dokusu ve hücreler arası madde (dokuyu oluşturan lifler, hücreler ve faaliyetleri, bağ dokusu tipleri),
5 Kan dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, plazma ve yapısı, lenf dokusu ve lenfoid organlar),
6 Kan dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, plazma ve yapısı, lenf dokusu ve lenfoid organlar),
7 Kıkırdak dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, kıkırdak dokusu tipleri),
8 Kemik dokusu (dokuyu oluşturan hücreler ve faaliyetleri, kemik dokusu tipleri, kemik yapımı),
9 ARA SINAV
10 Kas dokusu (dokuyu oluşturan hücrelerin sitolojik özellikleri, kas dokusu tipleri ve kasların kasılma mekanizmaları),
11 Kas dokusu (dokuyu oluşturan hücrelerin sitolojik özellikleri, kas dokusu tipleri ve kasların kasılma mekanizmaları),
12 Sinir dokusu (sinir hücrelerinin sınıflandırılması ve sitolojik özellikleri, sinirsel iletim, refleks, gangliyonlar)
13 Sinir dokusu (sinir hücrelerinin sınıflandırılması ve sitolojik özellikleri, sinirsel iletim, refleks, gangliyonlar)
14 Dokuların preparasyonu
Kaynaklar
Ders Notu

Akay, M. T. 1996. Histoloji, 3. Baskı, İmaj Yayınevi, Anlkara, 217 s.

Ders Kaynakları

Junqueira, L.C., Carneiro, J., Kelley, R.O., “Basic histology”, Appleton and Lange, Stamford, Connecticut, (Ninth Edition), 1998.                                                                                                                         

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Genel histolojik prensipleri ve hayvansal dokuların sınıflandırmasını açıklayabilir. 4 5 4 3 2 5 3 3 4
2 Epitel, bağ, kan, kıkırdak ve kemik dokuların mikroskobik yapılarını ayırt edebilir ve bu dokuların temel hücresel bileşenlerini tanımlayabilir. 5 4 3 4 3 3 4 5 3 5
3 Kas ve sinir dokularının histolojik özelliklerini tanımlayarak bu dokuların işlevsel farklılıklarını açıklayabilir. 4 3 4 5 3 5 4 4 3 3 4 2
4 Salgı epitellerinin sınıflandırmasını yapabilir ve örneklerle açıklayabilir. 3 4 3 5 4 5 3 3 4 4 3 2 3
5 Histolojik preparasyon sürecini (fiksasyon, kesit alma, boyama vb.) açıklayabilir ve uygulamalarda dikkat edilmesi gereken temel kuralları tanımlayabilir. 4 4 3 5 4 5 4 3 2 3 4 4 3
6 Histolojik yapıların mikroskobik görüntülerini analiz ederek doku tipini ve olası işlevini yorumlayabilir. 4 4 3 5 4 5 3 4 3 4 4 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Kısa Sınav 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
dersAKTSKredisi 5