Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyoteknoloji | BIY 404 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEZEN TOKSOY KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SEZEN TOKSOY KÖSEOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders, biyoteknoloji alanındaki temel kavram ve tekniklerin yanı sıra biyoteknolojinin tarım, sağlık, çevre ve sanayi gibi farklı alanlardaki uygulamalarını öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Dersin amacı, öğrencilere biyoteknolojik süreçlerin biyolojik temellerini anlamaları, bu süreçlerin bilimsel ve endüstriyel bağlamda nasıl kullanıldığını öğrenmeleri ve bu alandaki güncel gelişmelere eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Biyoteknolojiye Genel Bakış (Biyoteknolojinin tanımı, tarihçesi ve uygulama alanları), Genetik ve Moleküler Temeller (Genlerin yapısı ve işlevi, DNA, RNA ve protein ilişkisi), Biyoteknolojide Kullanılan Yöntemler (Rekombinant DNA teknolojisi, gen klonlama ve temel laboratuvar teknikleri), Mikrobiyal ve Endüstriyel Biyoteknoloji (Mikroorganizmaların biyoteknolojideki rolü ve endüstriyel uygulamalar), Bitki ve Hayvan Biyoteknolojisi (Genetik modifikasyon uygulamaları, tarım ve hayvancılıkta biyoteknoloji), Tıbbi Biyoteknoloji (Aşılar, ilaç geliştirme ve gen terapisi gibi sağlık uygulamaları), Çevresel ve Endüstriyel Uygulamalar (Biyoremediasyon, biyoyakıtlar ve sürdürülebilir üretim), Etik ve Sosyal Boyutlar (Biyoteknolojinin etik, yasal ve toplumsal etkileri). |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojinin tanımı, tarihçesi ve modern uygulama alanlarını kavrar. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | DNA, RNA ve protein ilişkisi gibi genetik ve moleküler biyolojinin temel kavramlarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Rekombinant DNA teknolojisi, PCR, gen klonlama ve doku kültürü gibi temel biyoteknolojik yöntemleri tanır ve bunları yorumlayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Biyoteknolojinin tarım, ilaç geliştirme, çevre koruma ve enerji üretimi gibi farklı sektörlerdeki kullanımını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Biyoremediasyon, sürdürülebilirlik ve atık yönetimindeki biyoteknoloji uygulamalarını değerlendirir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Genetik mühendisliği ve biyoteknolojinin etik, yasal ve toplumsal boyutlarını tartışabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyoteknoloji Yüzyılı ve İşgücü | |
2 | Genler ve Genomlara Giriş | |
3 | Rekombinant DNA Teknolojisi ve Genomik | |
4 | Ürün Olarak Proteinler | |
5 | Mikrobiyal Biyoteknoloji | |
6 | Bitki Biyoteknolojisi | |
7 | Hayvan Biyoteknolojisi | |
8 | DNA Parmakizi ve Adli Analizler | |
9 | Arasınav | |
10 | Biyoremediyasyon | |
11 | Akuatik Biyoteknoloji | |
12 | Tıbbi Biyoteknoloji | |
13 | Biyoteknoloji Mevzuatı | |
14 | Etik ve Biyoteknoloji |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Thieman, W. J., & Palladino, M. A. (2013). Biyoteknolojiye giriş (M. Tekeoğlu, Çev.). Palme Yayınevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojinin tanımı, tarihçesi ve modern uygulama alanlarını kavrar. | |||||||||||||
2 | DNA, RNA ve protein ilişkisi gibi genetik ve moleküler biyolojinin temel kavramlarını açıklar. | |||||||||||||
3 | Rekombinant DNA teknolojisi, PCR, gen klonlama ve doku kültürü gibi temel biyoteknolojik yöntemleri tanır ve bunları yorumlayabilir. | |||||||||||||
4 | Biyoteknolojinin tarım, ilaç geliştirme, çevre koruma ve enerji üretimi gibi farklı sektörlerdeki kullanımını analiz eder. | |||||||||||||
5 | Biyoremediasyon, sürdürülebilirlik ve atık yönetimindeki biyoteknoloji uygulamalarını değerlendirir. | |||||||||||||
6 | Genetik mühendisliği ve biyoteknolojinin etik, yasal ve toplumsal boyutlarını tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 7 | 14 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |