Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genetik BIY 301 5 3 + 2 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Genetikte temel kavramlar, hücre bölünmesi ve kalıtımın esasının öğrenilmesi

Dersin İçeriği

Genetik kavramlar ve kalıtımın esası

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genetikte temel kavramlar ve genetik araştırmalar konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Mitoz ve mayoz bölünme, genetikteki önemi ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Mendel kalıtımının esası, monohibrit, dihibrit, trihibrit kalıtım ve Mendel kurallarından sapmalar hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Canlılarda eşey tayini, eşey ile ilgili kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Bağlantı ve krossing-over hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Multipli allel genler ve kantitatif kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
7 Çekirdek dışı kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
8 Mutasyonlar ve canlıya etkileri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
9 Populasyon genetiği hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
10 Bitki ve hayvan hücrelerinden kromozom preparatları hazırlama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genetikte Temel Kavramlar ve Genetik Araştırmalar
2 Mitoz ve Mayoz Bölünme, Genetik Önemi ve Kontrolü
3 Mendel Kalıtımının Esası, Monohibrit, Dihibrit, Trihibrit Kalıtım
4 Soy Ağacı (Pedigri)
5 Mendel Oranlarından Sapmalar
6 Genetikte Olasılık
7 Canlılarda Eşey Tayini, Eşey ile İlgili Kalıtım
8 Bağlantı ve Krossing-Over, Kromozom Haritalama
9 Ara Sınav
10 Multipli Allel Genler
11 Kantitatif Kalıtım
12 Mutasyonlar
13 Çekirdek Dışı Kalıtım
14 Populasyon Genetiği
Kaynaklar
Ders Notu

Kuru, M., Ergene, S., Genetik, Palme Yayıncılık, Ankara, 2005

Ders Kaynakları

1. Klug, W. S. Cummings, M. R., (Çeviri Editörü, Öner, C), Genetik Kavramlar, Palme yayıncılık, Ankara, 2002
2.Falakalı, B. Genel Genetik, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitapları Serisi No: 148, Bornova-İzmir
3. Batat, İ. ve Bahçeci, Z. Genetik, Ders Notları, Erzurum, 1993

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
1 0 MB
2 0 MB
3 0 MB
3 0 MB
4 0 MB
2 0 MB
3 0 MB
4 0 MB
5 0 MB
5 0 MB
6 0 MB
7 0 MB
8 0 MB
7 0 MB
6 0 MB
8 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Genetikte temel kavramlar ve genetik araştırmalar konusunda bilgi sahibi olur.
2 Mitoz ve mayoz bölünme, genetikteki önemi ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olur.
3 Mendel kalıtımının esası, monohibrit, dihibrit, trihibrit kalıtım ve Mendel kurallarından sapmalar hakkında bilgi sahibi olur.
4 Canlılarda eşey tayini, eşey ile ilgili kalıtım hakkında bilgi sahibi olur.
5 Bağlantı ve krossing-over hakkında bilgi sahibi olur.
6 Multipli allel genler ve kantitatif kalıtım hakkında bilgi sahibi olur.
7 Çekirdek dışı kalıtım hakkında bilgi sahibi olur.
8 Mutasyonlar ve canlıya etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
9 Populasyon genetiği hakkında bilgi sahibi olur.
10 Bitki ve hayvan hücrelerinden kromozom preparatları hazırlama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 25 25
Ödev 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 171
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,84
Dersin AKTS Kredisi 7