Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | COG 601 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CERCİS İKİEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CERCİS İKİEL, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yunus Emre Mutlu, Arş. Gör. Gülbahar Uzunay |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken araştırma sorusu bulma, denence (hipotez) kurma, kavramsallaştırma, işletimselleştirme, ölçme, veri toplama, veri analizi, verileri değerlendirme / yorumlama ve rapor yazma tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bilimsel bir araştırmanın temel süreç ve özellikleri, bilimsel paradigmalar, yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olmak. Güncel yöntem ve teknikler ile yapılmış akademik çalışmaları incelemek, analiz etmek, bu yöntemleri akademik çalışmalarda kullanabilmek. Akademik yazım teknik ve araçları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu teknik ve araçları bilimsel çalışmalarda kullanabilmek. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel bilimsel kavram ve paradigmaları açıklar ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Bilimsel araştırmadaki temel yöntemleri ve analizleri açıklar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bilimsel araştırma için veri toplar, veri analiz yöntem ve araçlarını açıklar ve uygular. | Örnek Olay, Tartışma, | |
4 | Bilimsel yazım teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
5 | Bilimsel sunum teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. | Anlatım, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar | |
2 | Araştırma Sorununun Tanımlanması ve Denence Kurma | |
3 | Nedensellik | |
4 | Kavramsallaştırma | |
5 | Ölçme | |
6 | Deneysel Yöntem | |
7 | Betimleme Yöntemi | |
8 | İçerik Analizi, Alan Araştırması | |
9 | Örneklem Seçme Mantığı | |
10 | Çıkarımsal İstatistikler | |
11 | Parametrik Olmayan Testler | |
12 | Araştırma Tasarımı | |
13 | Kaynakça Hazırlama, Etik İhlaller ve İntihal | |
14 | CBS ve Uzaktan Algılama Yöntemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | John W. Creswell, Araştırma Deseni, Eğiten Kitap, 2013 Şener Büyüköztürk vd., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, 2016 Remzi Kıncal, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, 2015 Sezer Karaca, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Gazi Kitabevi, 2021 Nazmiye Özgüç,1994, Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, istanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi, İstanbul. Hayati Doğanay, 1993, Coğrafya´da Metodoloji Genel Metodlar ve Özel Öğretim Metodları, MEB yay. Öğretmen Kitapları Dizisi: 187, İstanbul Ersin Güngördü, 1993, Coğrafya´da Veri Toplama ve Değerlendirme Metodu, Gazi Üniv. Gazi Eğit. Fak.yay. Yılmaz Arı-İlhan Kaya, 2012, Coğrafya Araştırma Yöntemleri, Coğrafyacılar Derneği Nazan Karakaş Özür, Coğrafyada Araştırma Yöntemlerine Giriş, Çizgi Kitabevi Yayınları Mustafa Öztürk, 2014, Coğrafya Eğitimde Araştırma, Pegem Akademi Nurettin Özgen, 2016, Fiziki Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi Nurettin Özgen, 2016, Beşeri Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Pegem Akademi Ebru Akköprü, Mehmet Fatih Döker, 2019, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları, Pegem Akademi Mehmet Fatih Döker, Ebru Akköprü, 2021, Coğrafya Araştırmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamlaları II, Pegem Akademi Doğukan Doğu Yavaşlı, M. Kirami Ölgen, 2019, Coğrafyada Uzaktan Algıma, Kriter Yayınevi
|
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Temel bilimsel kavram ve paradigmaları açıklar ve uygular. |
2 | Bilimsel araştırmadaki temel yöntemleri ve analizleri açıklar ve uygular. |
3 | Bilimsel araştırma için veri toplar, veri analiz yöntem ve araçlarını açıklar ve uygular. |
4 | Bilimsel yazım teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. |
5 | Bilimsel sunum teknik ve araçlarını açıklar ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |