Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Makro Sosyal Hizmet Uygulamaları | SHD 616 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Mikro ve mezzo sosyal hizmet uygulamaları |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı toplum, topluluk ve organizasyonlar düzeyinde, toplumsal gelişim ve ilerleme ekseninde, toplumsal problemlerin çözümlenmesine yönelik makro düzeyde sosyal hizmetin işlev ve uygulama becerilerini öğretmek planlı değişim süreci kapsamında toplumla çalışma uygulamaları hakkında bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında sosyal hizmetin genelci yaklaşımı doğrultusunda kuramsal temelleri ve uygulama esasları, işlev ve rolleri, kurum, kuruluş, toplum ve topluluk düzeylerinde tartışılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Beyin Fırtınası, | ||
2 | Tartışma, | ||
3 | Örnek Olay, | ||
4 | Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makro sosyal hizmet uygulamasının amaç ve kapsamı | Okuma |
2 | Makro sosyal hizmet uygulamasının tarihsel arka planı | Okuma |
3 | Makro sosyal hizmet modelleri | Okuma |
4 | Makro sosyal hizmet uygulamasında kullanılan yaklaşımlar | Okuma |
5 | Makro sosyal hizmet uygulamasında sosyal hizmet uzmanlarının rol ve işlevleri | Performans Ödevi |
6 | Batıda makro sosyal hizmet uygulamaları | Performans Ödevi |
7 | Örnek ülke modelleri | Okuma |
8 | Kamu kurum ve kuruluşlarında makro sosyal hizmet uygulamaları | Beyin Fırtınası |
9 | Vize | |
10 | Uluslararası örgütlerde makro sosyal hizmet uygulamaları | Okuma |
11 | Sivil toplum kuruluşlarında makro sosyal hizmet uygulamaları | Okuma |
12 | Topluluklarla makro sosyal hizmet uygulamaları | Ödev |
13 | Toplumlarla farklı makro sosyal hizmet uygulamaları | Okuma |
14 | Sosyal problemlerin çözümünde gereksinim duyulan alternatif makro sosyal hizmet modelleri | Okuma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Danış, M. Z. (2005). “Toplum Temelli Bakım Anlayışı”, Öz-Veri Dergisi, T.C Başbakanlık Özürlüler İdaresi Yayını, 2 (1): 445-459. Danış, M. Z. (2007). “Sosyal Hizmet Mesleği ve Disiplininde Sosyal Politikanın Yeri ve Önemi”, Toplum ve Sosyal Hizmet (Society and Social Work), 18 (2): 51-64. Danış, M. Z., Karataş, K., Şahin, M. C. (2008) “Reflections of Neo-liberal Policies on Health-Care Field and Social Work Practices Directed Towards the Empowerment of Person with Chronic Illness and His/Her Family in the Globalization Process”, World Applied Sciences Journal, 5 (2): 224-235. Danış, M. Z. (2008). “Community Based Care Understanding and Social Services: A Care Model Proposal From Turkey”, Turkish Journal of Geriatrics, 11 (2): 94-105. - Danış, M. Z. (2009). “Türkiye’de Yaşlı Nüfusun Yalnızlık ve Yoksulluk Durumları ve Sosyal Hizmet Uygulamaları Açısından Bazı Çıkarımlar”, Toplum ve Sosyal Hizmet (Society and Social Work), 20 (1): 67-84. Danış, M. Z. (2009). “General Characteristics of Underclass Poor, Reasons of Their Poverty, Their Condition of Showing Depressive Symptoms and Their Level of Hopelessness”, Humanity & Social Sciences Journal, 4 (2): 143-152. Danış, M. Z. (2013). "İnsan Hak ve Özgürlüklerinin Felsefi Temeli Açısından Çocuk Suçluluğu Üzerine Bir Değerlendirme", Umay Dergisi, (10): 94-96. Danış, M. Z., Solak, Y. (2014). “Evde Bakım Hizmetlerinin Organizasyonu: Hollanda Örneği”, The Journal of Academic Social Science Studies (24) Spring, ss: 57-71. Danış, M. Z., Efe, F. (2016). “Aktif Yaşlanma”, (Ed. V. Kalınkara), Yaşlılık: Disiplinler Arası Yaklaşım, Sorunlar, Çözümler 2, Ankara: Nobel Yayınevi Keçeci, G. (2017). Makro Sosyal Hizmet Uygulamasında Kullanılan Modeller, Teknikler ve Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rolleri, Toplum ve Sosyal Hizmet, 28 (1): 187-201.
Danış, M. Z., Günay, G. (2019). “Yaşlılık Döneminde Karşılaşılan Psiko-Sosyal Sorunlar”, Yaşlılık ve Sosyal Hizmet, (Edt. Umut Yanardağ, Melek Zubaroğlu Yanardağ), Ankara: Nika Yayınevi. Erkoç, B., Danış, M. Z. (2020). “Dezavantajlı / Risk Altındaki Gruplar: Yoksullar”, Sosyal Hizmette Dezavantajlı / Risk Altındaki Gruplar, (Edt. Hüseyin Doğan), Ankara: Nika Yayınevi. Danış, M. Z., Artan, T., Erkoç, B. (2020). “Etik İlke ve Değerler Kapsamında Vaka Analiz Örneği”, Sosyal Hizmet Etiği (Edt. Artan, T., Zubaroğlu, M.), Ankara: Nika Yayınevi
|
Ders Kaynakları | Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Ankara: SHUDER. Netting, F. E., Kettner, P. M., McMurtry, S. L., Thomas, M. L. (2017). Social Work Macro Practice, Boston: Pearson Yanardağ, U. (2019). Toplumla Sosyal Çalışmaya Giriş, Ankara: Maya Akademi Nair, M., D., Brody, R. (2020). Makro Sosyal Hizmet, (Edt. Buz, S., Ayalp, M. S.), Ankara: Nika Yayıncılık
Danış, M. Z. (2020). Sağlıkta Sosyal ve Güncel Konular, Ankara: Detay Yayıncılık Danış, M. Z., Erkoç, B. (2021). Sosyal Hizmet Meslek ve Disiplininin Diğer Meslek ve Disiplinler ile İlişkisi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | X | |||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | X | |||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | X | |||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | X | |||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | X | |||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. | X | |||||
8 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
9 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sözlü Sınav | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 50 | 50 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |