Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikro ve Mezzo Sosyal Hizmet Uygulamaları SHD 605 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Makro Sosyal Hizmet Uygulamaları

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı genelci sosyal hizmet yaklaşımı doğrultusunda sosyal hizmet disiplinin kuramsal temellerini ve uygulama esaslarını mikro ve mezzo düzeyde, sosyal hizmetin, bilgi, beceri ve değer boyutları çerçevesinde incelemek ve ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, sorun çözme süreci olarak sosyal hizmet, sosyal hizmet müdahale süreci, sosyal hizmet uygulama sürecinin aşamaları, mikro düzeyde bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, planlama, müdahale eylemi (doğrudan ve dolaylı uygulama eylemleri), sonlandırma ve değerlendirme temaları etrafında mesleğin bilgi ve becerilerinin nasıl kullanabileceği üzerinde durulacaktır. Mezzo müdahale süreçlerinden grup düzeyinde uygulama esasları, grup türleri, grup dinamikleri, grup içi etkileşim süreçleri, grup yapısı, grubun tedavi edici özelliklerine dair uygulama becerileri hakkında öğrenciler bilgi sahibi olacaklardır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım,
2 Beyin Fırtınası,
3 Doğru Yanlış Testleri,
4 Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal hizmetin bilgi temeli Okuma
2 Sosyal hizmet alanları Okuma
3 Sosyal hizmet yöntemleri Okuma
4 Sosyal hizmet beceri ve yetenek kümesi Okuma
5 Mikro sosyal hizmet kuram ve yaklaşımları Okuma
6 Sosyal hizmette konuşma ve dinleme becerileri Okuma
7 Dezavantajlı bireylerle mülakat Performans Ödevi
8 Sosyal hizmette vaka yönetimi Performans Ödevi
9 Vize
10 Sosyal hizmette grupla çalışma yöntemi Okuma
11 Grup türleri Okuma
12 Grup dinamiği Okuma
13 Sosyal grup çalışmalarında liderlik Performans Ödevi
14 Grup etkileşimini bozan faktörler Beyin Fırtınası
Kaynaklar
Ders Notu

Danış, M. Z. (2005). “İnsan Hakları Boyutunda Çocuk Suçluluğu ve Suça İtilen Çocukların Sağaltımında Sosyal Hizmet Yaklaşımları” III. Ulusal Çocuk ve Suç Sempozyumu 2003 Bildiriler Kitabı, Ankara: Adalet Bakanlığı, s. 345-356.

Danış, M. Z. (2006) “Davranış Bilimlerinde Ekolojik Sistem Yaklaşımı”, Aile ve Toplum Dergisi, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayını,  Yıl: 8, Cilt: 3, Sayı: 9, Ocak-Mart, s. 45-54.

 Danış, M. Z., Kırbaç, A. (2013). “The Historical Development of Social Work Practice With Individual”, Middle East Journal of Scientific Research 14 (5): 703-711.

Danış, M. Z., Şahbikan, İ. (2014). “Suça Sürüklenmiş Çocukların Yeniden Toplumsallaşma Sürecinde ve İnsan Hakları Bağlamında Sosyal Hizmet Yaklaşımlarının Yeri ve Önemi”, Journal of History School, 7 (18),: 627-651.

 

Danış, M. Z., Babacan, İ. (2015). “Yoksulluğun Sokakta Yasayan/Çalıştırılan Çocuklar Üzerine Etkileri ve Uygulamadaki Hizmet Modellerinin Değerlendirilmesi, Sosyal Hizmet Sempozyumu 2015: İnsan Değer ve Onurunu Yüceltmek, Manisa.

Danış, M. Z., Kara, H. Z. (2016). “Sosyal Hizmette Problem Çözme Yaklaşımı”, The Journal of Academic Social Science Studies, 42, Spring, ss.1-10.

Danış, M. Z., Sülü, C. (2016). “Modernleşme Sürecinde Aile ve Sosyal Hizmet: Güçlendirme Yaklaşımı Perspektifinden Yapısal Bir Analiz”, Journal of History School, 9 (25): 215-230.

Danış, M. Z., Büber, Ö. (2018). “Sosyal Hizmet Müdahalesinde Çözüm Odaklı Yaklaşım. Kesit Akademi Dergisi, 4 (14): 31-49.

 

Danış, M. Z., Güneş, Ö., Gudil, T., Altürk,  Ş., Pınar, N. (2018). “Die Bewertung von Sozialen Dienstleistungen an Senioren Nach der Psychosozialen Entwicklungstheorie von Erikson: Am Beispiel der ProvinzSakarya”, Turkish Journal of Applied Social Work, 1 (1): 35-47.

Danış, M. Z., Kosova, B. B. (2018). “A Study on the Children in Need of Protection and Their Family: A Case Example”, Turkish Journal of Applied Social Work, 1(1): 13-17.

Danış, M. Z., Mısırlı, G. N. (2018). “Sosyal Hizmette Ahlaki Gelişim Kuramının Uygulanması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57): 535-544.

Danış, M. Z., Özhan, E. (2019). “Sağlık Hizmetlerinde Palyatif Bakım, Kanser ve Sosyal Destek: Bir Vaka Örneğinde Güçlendirme Yaklaşımının Uygulanması”, Kesit Akademi, 5 (18): 305-320.

 

 

 

Ders Kaynakları

Danış, M. Z. (2005). Yaşama Derinden Bir Kucak, TÜGEV Yayınları, Gerontolojik Çalışmalar Dizisi I, Ankara: Türk Geriatri Vakfı Yayını.

Danış, M. Z. (2015). Yaşlıların Evde Bakım Gereksinimleri ve Evde Bakıma İlişkin Düşünceleri: Başarılı Yaşlanma ve Yaşlı Bakım Modelleri, İstanbul: Nar Yayınevi.

Danış, M. Z. (2015). Kurumlarda Kalan Yaşlıların Yaşam Kalitesi ve Bunu Etkileyen Faktörler: Ankara Örneğinde Bir Alan Araştırması, İstanbul: Nar Yayınevi.

Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri (Ç. Edt. Karatay, A.), Ankara: Nika Yayınevi

Payne, M. (2020). Modern Sosyal Hizmet Kuramı (Ç. Edt. Karataş, K.), Ankara: Nika Yayınevi

Ö., A. O. ve diğ. (2022). Genelci Sosyal Hizmet Uygulaması, (Edt. Özkan, Y., Selçuk, O.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

Ege, A. ve diğ. (2021). Grup Çalışması: Sosyal Hizmet Alanlarından Uygulama Örnekleri (Edt. Ege, A., Tekindal, M.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. X
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. X
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. X
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. X
8 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
9 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1
2
3
4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 45 45
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 3 3
Sözlü Sınav 1 3 3
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6