Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bulanık Sistemler ve Uygulamaları | BSM 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SEÇKİN ARI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bulanık mantık, insan mantık çıkarım sistemlerini lineer olmayan karmaşık çözümlenmesi amacı ile modeller. Bu ders bulanık mantık, bulanık çıkarım metotları ve bulanık mantık modelleme araçları ile ilgili bilgiler verir ve uygulama örnekleri sunar. |
Dersin İçeriği | Neden bulanık mantık. Bulanık Kümeler. Üyelik fonksiyonları. Bulanık İşlemler. T-norm ve S-norm işlemler. Bulanık işlenenler. Genişleme prensibi. Bulanık kurallar. Bulanıklaştırma, berraklaştırma, bulanık çıkarım. Mamdani bulanık çıkarım. Mamdani bulanık çıkarım uygulamaları. Sugeno bulanık çıkarım. Sugeno bulanık çıkarım uygulamaları. Matlab Fuzzy tool. Matlab ortamında bulanık sistemler uygulamaları. Anfis ve Anfis uygulama örnekleri. Matlab Anfis tool. Matlab ortamında Anfis uygulamaları. Öğrenci uygulamaları ve makale çalışmaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bulanık mantık ile ilgili temelleri kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Uyarlamalı bulanık sistemler hakkında bilgi edinmek | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Karşılaşılan problemlerde bulanık mantığın nasıl uygulanacağını kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Yaygın kullanılan bulanık çıkarım metotlarını öğrenmek | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
5 | Örnek bulanık mantık yazılım araçlarını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Bulanık sistem uygulaması yapma becerisi kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Neden bulanık mantık | |
2 | Bulanık Kümeler. Üyelik fonksiyonları | |
3 | Bulanık İşlemler. T-norm ve S-norm işlemler | |
4 | Bulanık işlenenler. Genişleme prensibi | |
5 | Bulanık kurallar. Bulanıklaştırma, berraklaştırma, bulanık çıkarım | |
6 | Mamdani bulanık çıkarım | |
7 | Mamdani bulanık çıkarım uygulamaları | |
8 | Sugeno bulanık çıkarım | |
9 | Sugeno bulanık çıkarım uygulamaları | |
10 | Matlab Fuzzy tool. Matlab ortamında bulanık sistemler uygulamaları | |
11 | Anfis ve Anfis uygulama örnekleri | |
12 | Matlab Anfis tool. Matlab ortamında Anfis uygulamaları | |
13 | Öğrenci uygulamaları ve makale çalışmaları | |
14 | Öğrenci uygulamaları ve makale çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SAU Bilgisayar Müh. BULANIK SİSTEMLER VE UYG. DERS NOTU, 2007 |
Ders Kaynakları | 1. J.-S.R. Jang, C.-T. Sun, E. Mizutani, Neuro Fuzzy and Soft Computing, Prentice Hall, Upper Sllade River, NJ 07458, 1997 2. Nazife Baykal, Timur Beyan, Bulanık Mantık İlke ve Temelleri, Seçkin Yayınları, 2004, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Bilgi ve İletişim Teknolojileri konularında ileri uygulamaları yapacak düzeyde genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tanımlanmış bilgi ve iletişim teknolojileri problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bulanık mantık ile ilgili temelleri kavramak | 3 | 3 | 0 | ||||
2 | Uyarlamalı bulanık sistemler hakkında bilgi edinmek | 3 | 4 | 5 | ||||
3 | Karşılaşılan problemlerde bulanık mantığın nasıl uygulanacağını kavramak | |||||||
4 | Yaygın kullanılan bulanık çıkarım metotlarını öğrenmek | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Örnek bulanık mantık yazılım araçlarını öğrenmek | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Bulanık sistem uygulaması yapma becerisi kazanmak | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |