Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Ölçme Araçlarının Geliştirilmesi | EPO 615 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim süreçlerinde bilişsel, duyuşşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesinde kullanılan ölçme araçlarının ne olduğu ve nasıl geliştirildiğinin bilinmesi eğitim programlarında yer alan kazanımların ölçülür olması kriteri için önemlidir. Bu bağlamda bu ders öğrencilerin bilişsel ölçme aracı olan testi geliştirebilmesi, maksimum ve tipik performans için gerekli ölçekleri tanıması ve geliştirilebilmesi ve duyuşşal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde önemli ölçme aracı olan ölçek ve rubrikleri tanıması ve geliştirebilmesi için gereklidir. |
Dersin İçeriği | 1. Temel kavramlar: Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikler 2. Bilişsel özelliklerin ölçülmesi 2.1 Başarı testi geliştirme: öğrenme ürünleri ve içerik, test maddelerinin özellikleri, standart başarı testlerinde madde yazımıyla ilgili ilkeler, ölçütler ve aşamalar, test maddelerinin analizi, geçerlik ve güvenirlik, hata kaynakları, uygulama ve puanlama, puanların yorumlanması 3. Duyuşşal özelliklerin ölçülmesi: 3.1. Ölçek geliştirme: ölçek kavramı, ölçek geliştirme ve uyarlama, ölçek geliştirme basamakları ve güvenirlik geçerlik analizleri, ölçek uyarlama basamakları ve güvenirlik geçerlik analizleri 4. Psikomotor Özelliklerin ölçülmesi: 4.1. Rubrik geliştirme; Rubrik kavramı, türleri, kriter belirleme, güvenirlik ve geçerlik analizleri uygulama, puanlama ve puanların yorumlanması 5. Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde kullanılan başlıca ölçme araçlarının karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmesi.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilişsel ölçme aracı olan testi geliştirebilir. | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
2 | Maksimum ve tipik performans için gerekli ölçekleri geliştirilebilir. | Proje, | Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Duyuşşal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde önemli ölçme aracı olan ölçek geliştirilebilir. | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
4 | Rubrikleri tanır ve geliştirebilir. | Proje, | Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Başarı, test, ölçme, veri vb. kavramları ve ilgili sınıflamalar, Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özellikler (kavram ve içerik) | |
2 | Standart başarı testleri (öğrenme ürünleri ve içerik, test maddelerinin özellikleri, standart başarı testlerinde madde yazımıyla ilgili ilkeler, ölçütler ve aşamalar) | |
3 | Standart başarı testleri (test maddelerinin analizi, geçerlik ve güvenirlik) | |
4 | Standart başarı testleri (hata kaynakları, uygulama ve puanlama, puanların yorumlanması) | |
5 | Duyuşşal özelliklerin ölçülmesi ölçek geliştirme ve ölçek uyarlama kavramları | |
6 | Ölçek geliştirme: madde yazımı, redaksiyon, uygulama | |
7 | Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
10 | Ölçek uyarlama: dilsel eşdeğerlik, redaksiyon, uygulama | |
11 | Ölçek uyarlama: geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
12 | Psikomotor Özelliklerin ölçülmesi: Rubrik kavramı ve türleri | |
13 | Rubrik geliştirme geçerlik ve güvenirlik analizleri | |
14 | Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde kullanılan başlıca ölçme araçlarının karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Gravetter, F. J. & Wallnau, L. B. (1985).Statistics For The Behavioral Sciences, Second Edition, West Crocker, L. And Algina J. (1986). Introduction to Classical and Modern test Theory. Wadswort Publishing Company. Freund, J. E. & Gary A. Simon (1992). Modern Elementary Statistics 8. baskı. Prentice-Hall International Editions,. Sümbüllüoğlu K. & Sümbüllüoğlu V, (1998). Biyoistatistik, Ankara, Hatipoğlu Basım ve Yayım San. Ldt. Şti. Baykul,Y. (1999). İstatistik: Metotlar ve Uygulamalar. Ankara. Aiken, Lewis R. (2000). Psychological Testing and Assessment. Allyn and Bacon Inc. London. Murphy, K. R. and Charles O. Davidshofer. (2000). Psychological Testing and Assessment. Allyn and Bacon Inc. London. Arıcı, H. (2001). İstatistik: Yöntemler ve Uygulamalar. Ankara. Gable, R. K., & Wolf, M. B. (2012). Instrument development in the affective domain: Measuring attitudes and values in corporate and school settings. Springer Science & Business Medi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | ||||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | ||||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | ||||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | ||||||
5 | Program tasarısı hazırlama | ||||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | ||||||
7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | ||||||
8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | ||||||
9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | ||||||
10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | ||||||
11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | ||||||
12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilişsel ölçme aracı olan testi geliştirebilir. | |||||||||||||
2 | Maksimum ve tipik performans için gerekli ölçekleri geliştirilebilir. | |||||||||||||
3 | Duyuşşal ve psikomotor özelliklerin ölçülmesinde önemli ölçme aracı olan ölçek geliştirilebilir. | |||||||||||||
4 | Rubrikleri tanır ve geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |