Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Öğretme Modelleri | EPO 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Filiz BACAKSIZ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders, eğitim programlarının geliştirilmesinde ve öğretim süreçlerinde kullanılan klasik ve çağdaş öğretme modellerinin derinlemesine incelenmesini sağlar. Öğrenciler, modellerin kuramsal temellerini analiz edecek, farklı modelleri karşılaştıracak ve çeşitli öğrenme ortamlarına uygulanabilirliklerini değerlendireceklerdir. Ders, ileri düzey araştırma ve uygulamaya hazırlık amaçlıdır. |
Dersin İçeriği | Öğretim süreci ile ilgili temel kavramlar, öğretim sürecinin bileşenleri, öğretim sürecinin bileşenleri arasındaki dinamik ilişkiler ağı, öğretim yaklaşım ve modellerinin bileşenleri ve evreleri, öğreten merkezli modeller (tam öğrenme modeli, öğretim etkinlikleri modeli), öğrenen merkezli modeller (yapılandırmacı öğrenme, aktif öğrenme, çoklu zeka kuramına dayalı öğrenme, işbirlikli öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme modelleri, soru sorma ve sorgulama temelli öğrenme ve öğretme), teknoloji destekli öğrenme ve öğretme modelleri (uzaktan ve açık öğretim, bilgisayar destekli öğretim, programlı öğretim) |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel öğretme modellerinin kuramsal temellerini açıklayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı ve insan merkezli öğretim modellerini analiz edebilme | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Öğrenme hedeflerine ve öğrenen özelliklerine göre uygun öğretme modellerini seçebilme | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Yenilikçi eğitim ortamlarına uygun öğretme modelleri tasarlayabilme | Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğretim süreci ile ilgili temel kavramlar ve sürecin bileşenleri | |
2 | Öğretim sürecinin bileşenleri arasındaki ilişkiler ve etkileşimler | |
3 | Öğretim yaklaşımları ve modellerinin temel bileşenleri ve evrelerine genel bakış | |
4 | Öğretim modelleri: Tam öğrenme modeli | |
5 | Öğretim modelleri: Öğretim etkinlikleri modeli | |
6 | Öğretim modelleri: Yapılandırmacı öğrenme modeli | |
7 | Öğretim modelleri: İşbirlikli öğrenme modeli | |
8 | Öğretim modelleri: Aktif öğrenme modeli | |
9 | Öğretim modelleri: Çoklu zeka kuramı ve öğrenme modeli | |
10 | Öğretim modelleri: Probleme dayalı öğrenme ve Proje tabanlı öğrenme modelleri | |
11 | Öğretim modelleri: Soru ve sorgulama temelli öğrenme modeli | |
12 | Öğretim modelleri: Uzaktan öğretim ve internet temelli öğretme modelleri | |
13 | Öğretim modelleri: Bilgisayar destekli öğretim ve programlı öğretim modelleri | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Fer, S. (Editör), (2000). Öğrenme ve Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık. Ocak, M.A. (Editör), (2000). Öğretim Tasarımı: Kuramlar, Modeller ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayınevi. Saban, A. (2001). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karadağ, E. ve Korkmaz, T. (2007). YApılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı. Ankara: Kök Yayınları. Demirhan, G., İnce, M.L., Koca, C. ve Kirazcı, S. (2010). Öğretim Modelleri ve Güncel Araştırmalar. Ankara: Seçkin Yayınevi. Alper, A. (Editör), (2011). Probleme Dayalı Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Ekici, G. ve Güven, M. (2013). Yeni Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları ve Uygulama Örnekleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Açıkgöz, K.Ü. (2014). Aktif Öğrenme. İzmir: Biliş Yayınevi. Demirel, Ö. (Editör). (2015). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara Pegem Akademi Yayınevi. Bayrakçeken, S. Doymuş, K. ve Doğan, A. (2015). İşbirlikli Öğrenme Modeli ve Uygulanması. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Arı, A. (Editör). (2015). Alternatif Öğrenme-Öğretme Yaklaşım ve Yöntemleri. Ankara: Eğitim Yayınevi. Sönmez, V. (2018). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayınevi Özdemir, O. (2020). Basamaklı Öğretim Modeli. Ankara: Eğitim Yayınevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | X | |||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | X | |||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
5 | Program tasarısı hazırlama | X | |||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | X | |||||
9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | X | |||||
10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | X | |||||
11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel öğretme modellerinin kuramsal temellerini açıklayabilme | |||||||||||||
2 | Davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı ve insan merkezli öğretim modellerini analiz edebilme | |||||||||||||
3 | Öğrenme hedeflerine ve öğrenen özelliklerine göre uygun öğretme modellerini seçebilme | |||||||||||||
4 | Yenilikçi eğitim ortamlarına uygun öğretme modelleri tasarlayabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |