Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Kuramları | EPO 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |||||||||
Önerilen Seçmeli Dersler | |||||||||
Dersin Dili | Türkçe | ||||||||
Dersin Seviyesi | Doktora | ||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN | ||||||||
Dersi Verenler | |||||||||
Dersin Yardımcıları | |||||||||
Dersin Kategorisi | Diğer | ||||||||
Dersin Amacı | Eğitim-Öğrenme-Öğretme kavramları, program tasarımları, uygulamaları ve değerlendirilmesi, birbiri ile iç içe bütünleşik olarak ele alınmak zorunda olan yapılardır. Bu bağlamda, öğrenme olmadan, eğitim olmaz. Öğrenme-Öğretme kuramları dersinin amacı öğrenmenin hangi koşullarda en verimli ve nasıl gerçekleşebileceğine dair bilgi ve uygulamaları ortaya koymak ve bu çerçevede, eğitimin hedeflerine -temel olarak özel hedeflerine- etkili biçimde ulaşmak için tasarlanan ve uygulamaya konulan Eğitim Programın işlerliğine katkı sağlamaktır. |
||||||||
Dersin İçeriği |
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsanı tanıma bilgisi. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Öğrenme-öğretme ile ilgili temel kavramlar bilgisi. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Öğrenme kuram\yaklaşımları bilgisi. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Öğrenme ile ilgili temel ilkeleri açıklayabilme. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Bir kuram\yaklaşımı temele alarak bir eğitim durumu düzenleyebilme. | Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Eşleştirme Testler, |
6 | Kuram\yaklaşımların benzer\farklı yönlerini analiz edebilme. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
7 | Bir eğitim durumları düzeneğini öğrenme-öğretme kuramlarına uygunluğu açısında değerlendirebilme. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan nedir?, İnsanın Doğası ve Öğrenme, Eğitim, Öğrenme-Öğretmenin Neliği, Bir Bilim İnsanın Bir Günü. | |
2 | Öğrenme Psikolojisi, Gelişim Psikolojisi, Eğitim Programı ve Öğrenme-Öğretme Süreçleri, Öğrenmeyi Etkileyen etmenler. | |
3 | İnsanın Gelişim Özelikleri ve Dönemleri: Fiziksel Gelişim, Psiko-seksüel (Kişilik) Gelişim, Bilişsel (Zihinsel) Gelişim, Psikomotor Gelişim, Psiko-sosyal Gelişim, Sözel (Dilsel) Gelişim, Ahlak Gelişimi, Duygusal Gelişim. | |
4 | Öğrenme-Öğretme Modelleri: Öğrenme Teorisi nedir? Carroll Okulda Öğrenme Modeli, Slavin Etkili Öğretim. | |
5 | Öğrenme-Öğretme Modelleri: Gagne Öğretim Modeli, Bloom Tam Öğrenme Modeli. | |
6 | Öğrenme kuramı nedir? Öğrenme kuramlarına genel bir bakış. | |
7 | Davranışçı Öğrenme Kuramı: Klasik Koşullanma (Pavlov), Bağ Kuramı (Thorndike). | |
8 | Davranışçı Öğrenme Kuramı: Edimsel Koşullanma (Skinner), Sistematik Davranış Kuramı (Hull), Bitişiklik Kuramı (Watson ve Guthrie). | |
9 | Bilişsel Ağırlıklı Davranışçı Öğrenme Kuramı: İşaret-Gestalt (Beklenti) Kuramı (Tolman), Sosyal Bilişsel Kuram (Bandura), Gestalt Kuramı (Wertheimer, Köhler ve Koffka). | |
10 | Bilişsel Öğrenme Kuramı: Bilgiyi işleme Kuramı. | |
11 | Nörofizyolojik Öğrenme Kuramı-Beyin Temelli Öğrenme (Hebb). | |
12 | Yapılandırmacı Öğrenme Kuramı-Yapılandırmacılık. Hümanist Yaklaşım: Rogers Fenomonolojik Benlik Kuramı, Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi. | |
13 | Öğrenme ve Belleğin Biyolojik Temelleri. Bilişsel Gelişimin Etkileşimsel Teorileri | |
14 | Öğrenme-Öğretmede Güncel-Yeni Yaklaşımlar. Bir eğitim durumları düzeneğini öğrenme-öğretme kuramlarına uygunluğu açısından değerlendirebilme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Tutkun, Ö. F. (Çev. Editörü), Okay, S. ve Şahin. (2017). Öğretim Süreçleri ve Öğrenme Psikolojisi (M. P. Driscoll, 2005, Psychology of Learning for Instruction). Ankara: Anı Yayıncılık. Şahin, M. (Çev. Editörü). (2016). Öğrenmenin Kuramları. Ankara: Nobel yayıncılık. Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (Kuramdan Uygulamaya). Ankara: yargı Kitapevi. Tutkun, Ö. F. (2012). Sınıf yerleşim düzeni (13. Baskı). Sınıf Yönetimi, (Edt. Z. Kaya), Böl. 8, 235-265, Ankara: PegemA Yayınları. Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2012). New Roles and Duties of Principals as Leaders in the 21st Century. In Ş. Ş. Erçetin (Edt.). Discussions about Leadership in Different Fields, (Chapter 15, pp. 325-349). Library of Congress Control Number: 2012918905, Bloomington: iUniverse, Inc. Tutkun, Ö. F., Güzel, D., Köroğlu, M. ve İlhan, H. (2012). Bloom’s revized taxonomy and critics on it. The Online Journal of Counseling and Education, 1, 3, 23-30. Yüksel İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Fer, S. (Editör). (2011). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık. Büyükalan Filiz, S. (Editör). (2011). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2010). Eğitimde Program Geliştirme (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. Yüzyılda eğitimde program geliştirmede yönelim, kavram ve anlayışlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Bahar, 19, 156-169. Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.). (2007). (Ed.). Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Tutkun, Ö. F. (2002). Okul ve sınıf ortamı. Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (Edt. A. Türkoğlu), Böl. 10, 233-252, Ankara: Mikro Yayıncılık. Aydın, B. (2002). Gelişimin Doğası. B. Yeşilyaprak. (Ed.). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. (s. 27-49). PegemA Yayıncılık. Bacanlı, H. (1999). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erden, M., ve Akman, Y. (1998). Eğitim Psikolojisi. Gelişim-Öğrenme-Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi. Başaran, İ. E. (1992). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Klein, S. B. (1987). Learning. Principles and Applications. New York: McGraw Book Company. Fidan, N. (1985). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Anakara: Kadıoğlu Matbaası. Ertürk, S. (1982). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | X | |||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | ||||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
5 | Program tasarısı hazırlama | X | |||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | ||||||
8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | X | |||||
9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | ||||||
10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | X | |||||
11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsanı tanıma bilgisi. | |||||||||||||
2 | Öğrenme-öğretme ile ilgili temel kavramlar bilgisi. | |||||||||||||
3 | Öğrenme kuram\yaklaşımları bilgisi. | |||||||||||||
4 | Öğrenme ile ilgili temel ilkeleri açıklayabilme. | |||||||||||||
5 | Bir kuram\yaklaşımı temele alarak bir eğitim durumu düzenleyebilme. | |||||||||||||
6 | Kuram\yaklaşımların benzer\farklı yönlerini analiz edebilme. | |||||||||||||
7 | Bir eğitim durumları düzeneğini öğrenme-öğretme kuramlarına uygunluğu açısında değerlendirebilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |