Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gebelikte Psiko-Sosyal Değişimler | EBP 616 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kadınların yaşadığı doğum öncesi ve doğum sonrası psikolojik sorunları ele alınması, sorunları kavrayarak danışmanlık hizmetlerinin öneminin anlaşılmasıdır.
|
Dersin İçeriği | Gebelik psikolojisi, gebelikte yaşanan psikolojik sorunlar/depresyon, gebelikte yaşanan psikolojik sorunlar/kaygı, gebelikte yaşanan psikolojik sorunlar/rol değişimleri, gebelikte yaşanan psikolojik sorunlar/anneliğe hazırlık, gebelikte yaşanan psikolojik sorunlar/beden imajı, gebelikte yaşanan sorunlara yaklaşım ve baş etmedir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gebelikteki yaşanan psiko-sosyal değişimleri tanımlar. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Gebelere yönelik ebelik bakımını uygular, denetler ve değerlendirir. | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Gebelere yönelik ebelik girişimleri ile karşılanabilecek psikososyal gereksinimleri belirler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Psikososyal gereksinimlere uygun eğitim planlar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Psikososyal sorunlara yönelik, gebelikte tedavi yöntemlerini ve hasta bakımını açıklar. | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gebelik Psikolojisi | |
2 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Depresyon | |
3 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Depresyon | |
4 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Kaygı | |
5 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Kaygı | |
6 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Rol Değişimleri | |
7 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Rol Değişimleri | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Anneliğe Hazırlık | |
10 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Anneliğe Hazırlık | |
11 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Beden İmajı | |
12 | Gebelikte Yaşanan Psikolojik Sorunlar/Beden İmajı | |
13 | Gebelikte Yaşanan Sorunlara Yaklaşım Ve Başetme | |
14 | Gebelikte Yaşanan Sorunlara Yaklaşım Ve Başetme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri. 2. Özcan CT, Gürhan N (çev. ed.). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Ankara, 2016, Akademisyen Tıp Kitabevi. 3. Köroğlu, E (ed.). Klinik Psikiyatri DSM 5 Tanı Odaklı, 2. Baskı, Ankara, 2014, Hekimler Yayın Birliği. 4. Ackley BJ, Ladwig GB, Flynn Makic MB. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, N Gürhan, Y Kitiş, Ü Polat, B Eren (çev. ed.), Ankara, 2019, Ankara Nobel Tıp Kitapevi. 5. Wheeler K. Psikiyatri Hemşireliği İleri Düzey Uygulamalar için Psikoterapi, N Gürhan, Atlı Özbaş A (çev. ed.), Ankara, 2020, Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 6. Gürhan N, Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevi. 7. Carlat DJ. Psikiyatrik Görüşme, B Doğangün (çev. ed.), Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. 8. Gorman LM, Sultan DF. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, F. Öz, Demiralp M (çev. ed.), 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Kitabevi. 9. Köroğlu E. Psikiyatri Sözlüğü, Ankara, 2015, HYB Yayıncılık. 10. Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi, 26. Baskı, Pegem Akademi Yayınları. 11. Akbayrak N, Erkal-İlhan S, Ançel G, Albayrak A. (ed.). Hemşirelik Bakım Planları, 2007, Alter Yayıncılık. 12. Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul, 2014, İstanbul Tıp Kitabevi. 13.Alan S., Çevik A. Ebelere Yönelik Ruh Sağlığı ve Hastalıkları: Gebelik ve Lohusalık Dönemi, 2019,Ankara, Akademisyen Kitapevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kanıt niteliği yüksek nitelikli araştırmalar ile mesleğin bilgi birikimini oluşturabilmesi | X | |||||
2 | Ebelik kuramlarını geliştirilebilmesi | X | |||||
3 | Ebelik etik kodlarını oluşturabilmesi | X | |||||
4 | Ebelik eğitiminde aktif olarak yer alacak meslekten yetişen kendi akademisyenlerini oluşturabilmesi | ||||||
5 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme | X | |||||
6 | Ekip lideri olarak gerekli yönetici niteliklerine sahip olabilmesi | X | |||||
7 | Etkin eğitim methodları ile iyi bir eğitimci olmanın yanısıra eğitim programları oluşturabilmesi | X | |||||
8 | Mesleki örgütlenmeyi güçlendirerek meslek üyeleri arasında gerekli işbirliği bilincini oluşturabilmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gebelikteki yaşanan psiko-sosyal değişimleri tanımlar. | 3 | 2 | 0 | 0 | 4 | 2 | 2 | 0 |
2 | Gebelere yönelik ebelik bakımını uygular, denetler ve değerlendirir. | 3 | 2 | 1 | 0 | 4 | 2 | 3 | 0 |
3 | Gebelere yönelik ebelik girişimleri ile karşılanabilecek psikososyal gereksinimleri belirler. | 4 | 2 | 1 | 0 | 4 | 2 | 2 | 0 |
4 | Psikososyal gereksinimlere uygun eğitim planlar. | 4 | 2 | 1 | 0 | 4 | 3 | 3 | 0 |
5 | Psikososyal sorunlara yönelik, gebelikte tedavi yöntemlerini ve hasta bakımını açıklar. | 4 | 2 | 1 | 0 | 4 | 3 | 3 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |