Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afet ve Acil Durum Anlarında Manevi Danışmanlık MDR 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Davranış Bozuklukları

Psikolojik Danışma İlke Teknikleri

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler Prof.Dr. EYÜP ÇELİK,
Dersin Yardımcıları

Dr. Arş Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu derste, öğrencilerin çeşitli travmatik yaşantılarının bireyler üzerindeki etkilerini anlamaları ve söz konusu yaşantılar ile başa çıkmaları için danışanlarına gerekli psikolojik desteği sağlamayı öğrenmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Travmanın tanımı, kapsamı ve türleri (doğal afetler, insan eliyle yaratılmış travmalar, vekaleten travma, ikincil travma vb.); travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkiler ve bunları etkileyen etmenler, travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçları, travmanın neden olduğu olası psikolojik bozukluklar (travma sonrası stres bozukluğu, akut stres bozukluğu vb.); travmanın insanlarda yol açtığı olumsuz etkileri önlemeye yönelik yaklaşımlar ve müdahale yöntemleri; travmayla ilişkili yürütülen devlet politikaları ve travma mağduru ile çalışırken dikkate alınacak hukuki temeller, travmaya maruz kalmış kişilerle çalışacak psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterlilikleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Afet ve Acil Durum Tanımı ve Kapsamını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kaygıyla baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Depresyonla baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Travma sonrası stres tepkileri ile baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Akut stres bozukluğu ile baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Felaket sonrası durumlarla baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Aile içi şiddet mağdurlarına yönelik psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Ölüm ile ilgili psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Cinsel istismar mağdurlarına yönelik psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 İntihara yönelik psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet ve Acil Durum Tanımı ve Kapsamı Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
2 Kaygıyla baş etme için psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
3 Depresyonla baş etme için psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
4 Travma sonrası stres tepkileri ile baş etme için psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
5 Akut stres bozukluğu ile baş etme için psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
6 Felaket sonrası durumlarla baş etme için psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
7 Aile içi şiddet mağdurlarına yönelik psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
8 Ara sınav
9 Ölüm ile ilgili psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
10 Ölüm ile ilgili psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
11 Çocuk istismarı mağdurlarına yönelik psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
12 Cinsel istismar mağdurlarına yönelik psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
13 İntihara yönelik psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
14 İntihara yönelik psikososyal yardım stratejileri ve manevi danışma Araştırma ve ilgili kaynakların okunması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Upta L, Ve Diğerleri , Çocuklar Ve Felaket. Toplanma Tekniklerinin Öğretilmesi, MEB- UNİCEF : Psiko-Sosyal Okul Projesi, Türkiye Haziran 2001

Öztan N, Ve Diğerleri , Travma Sonrası Normal Tepkiler, MEB- UNİCEF Psiko-sosyal Okul Projesi,Türkiye Aralık 2001 , (Yayımlanmamış Lisans Tezi), U.Ü.İ.F., Bursa-1997.

Işık, S. 2000; Kriz ve krize müdahale. Ankara üniv. yayınları. Ankara.

Işık, S. 2000;Krize müdahale ve intiharı önleme. Ankara Üniv. Yayınları. Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Afet ve Acil Durum Tanımı ve Kapsamını bilir 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
2 Kaygıyla baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
3 Depresyonla baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
4 Travma sonrası stres tepkileri ile baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
5 Akut stres bozukluğu ile baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
6 Felaket sonrası durumlarla baş etme için psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
7 Aile içi şiddet mağdurlarına yönelik psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
8 Ölüm ile ilgili psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
9 Cinsel istismar mağdurlarına yönelik psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 1 3 4 4 3 4 3 0 0 0 0 1 1 1
10 İntihara yönelik psikososyal yardım sürecinde ve manevi danışmada yapılabileceklerin farkında olma 3 4 1 3 4 4 3 4 3 1 1 1 1 2 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)