Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Düşüncesinde Maneviyat ve Ruh Sağlığı | MDR 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere İslam düşüncesinde maneviyat ve ruh sağlığı alanını ayrıntılı bir şekilde sunmak |
Dersin İçeriği | dindarlık ve maneviyat, günümüzde dindarlık ve maneviyata yaklaşım, ruh sağlığı, günümüzde yapılan çalışmalarda dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisi, islam düşünürleri, Haris el-Muhasibi, Kindi, İbn-i Miskeveyh, Farabi, İbn-i Sina, el-Belhi, Gazzali, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam düşüncesinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İslam düşüncesinin tarihçesini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İslam düşüncesine göre manevi ve ahlaki gelişimi inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Maneviyat, ruh ve beden sağlığı kavramlarını öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı alanlarını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | İslam düşünürlerinin maneviyat ve ruh sağlığı ile ilgili yaklaşımlarını öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı sorunlarını inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dindarlık ve maneviyat | |
2 | Dünümüzde dindarlık ve maneviyata yaklaşım | |
3 | Ruh sağlığı | |
4 | Günümüzde yapılan çalışmalarda dindarlık, maneviyat ve ruh sağlığı ilişkisi | |
5 | İslam düşüncesi (kelam, tasavvuf) | |
6 | İslam düşüncesi (islam flsefesi) | |
7 | Haris el-Muhasibi, Kindi | |
8 | Ara sınav | |
9 | İbn-i Miskeveyh | |
10 | Farabi | |
11 | İbn-i Sina | |
12 | el-Belhi | |
13 | Gazzali | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Aydın, H. (1976). Muhâsibî’ninTasavvuf Felsefesi: İnsan, Psikoloji, Bilgi, Ahlak Görüşü. Ankara: Pars Matbaacılık.
Frager, Robert (2005). Kalp, Nefs& Ruh: Sufi Psikolojisinde Gelişim, Denge ve Uyum,(Çev. İbrahim Kapaklıkaya), İstanbul: Gelenek.
Hökelekli, H. (2006). “İslam Geleneği’nde Psikoloji Kültürü”, İslami Araştırmalar, C.19 S.3, 409-421. Kindi (1998), Üzüntüden Kurtulma Yolları, Çev. Mustafa Çağrıcı, İstanbul: İFAV yayınları Razi, Ebu Bekir, Ruh Sağlığı (Manevi Tıb), Haz. Hüseyin Karaman, El-Belhi, Ebu Zeyd (2012), Beden ve Ruh Sağlığı: Korunma Yolları ve Tavsiyeler, Çev. Muhammed Uysal, İstanbul: Endülüs Kitabevi. Karacoşkun, M. D. (2012). İslam Düşünce Tarihinde İnsan Psikolojisine Yaklaşımlar. Din Psikolojisi El Kitabı, Ed. M. D. Karacoşkun, Hökelekli, Hayati (2001), Din Psikolojisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Köse, A. & Ayten, A. (2012). Din Psikolojisi. İstanbul: Timaş Yayınları
Çağrıcı, M. (1995), Kindi’ninDef’u’l-Ahzan Adlı Risalesi, Kaynakları ve Tesirleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | X | |||||
2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | X | |||||
3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | X | |||||
4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | X | |||||
5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | X | |||||
6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | X | |||||
7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | X | |||||
8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | X | |||||
9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | X | |||||
10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | X | |||||
11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | X | |||||
12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | X | |||||
13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | X | |||||
14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | X | |||||
15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam düşüncesinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | |||||||||||||||
2 | İslam düşüncesinin tarihçesini bilir. | |||||||||||||||
3 | İslam düşüncesine göre manevi ve ahlaki gelişimi inceler. | |||||||||||||||
4 | Maneviyat, ruh ve beden sağlığı kavramlarını öğrenir. | |||||||||||||||
5 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı alanlarını tanır. | |||||||||||||||
6 | İslam düşünürlerinin maneviyat ve ruh sağlığı ile ilgili yaklaşımlarını öğrenir. | |||||||||||||||
7 | İslam düşüncesine göre ruh ve beden sağlığı sorunlarını inceler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |