Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Hakları Hukuku Bilgisi | ADL 156 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | BİLGİSAYAR İŞLETMENİ ALİ ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan Hakları Hukukunun, hukuk düzeni içindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olmak ve bir uygulama disiplini olan insan hakları hukukunda, edinilecek bilgiyi kullanılabilir düzeye getirmek dersin amacıdır. |
Dersin İçeriği | İnsan hakları hukukunun tarihsel gelişimi, temel klasik metinleri, uluslararası düzeydeki kaynakları, ulusal anlamda oluşturulmuş temel hakları koruma mekanizmaları ile uluslararası düzeyde çalışmalarda bulunan yargısal veya yargısal niteliği olmayan koruma mekanizmaları, işleyişleri bu dersin genel olarak içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetişim, | |
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Hakları Hukuku’nun tarihsel gelişimi; İnsan Hakları Hukuku’nda kavram sorunsalı | |
2 | İnsan Hakları Hukuku’nun diğer hukuk dalları ve disiplinlerle ilişkisi; Ulusal ve uluslararası insan hakları hukukunun kaynakları | |
3 | İnsan haklarının özellikleri (evrensellik, bireysellik, kişisellik, dokunulmazlık, devredilmezlik/vazgeçilmezlik…); Hakların sınıflandırılmasında temel yaklaşımlar; Sosyal, Ekonomik ve Kültürel Haklar. | |
4 | İnsan hakları koruma mekanizmaları-I | |
5 | İnsan hakları koruma mekanizmaları-II | |
6 | Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru | |
7 | Pozitif yükümlülükler | |
8 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS)’ne genel bakış, 13, 14 ve 15. maddelerin incelenmesi | |
9 | Vize Sınavı | |
10 | AİHS 2. madde incelemesi ve uygulamaları | |
11 | AİHS 3. madde incelemesi ve uygulamaları | |
12 | AİHS 5. madde incelemesi ve uygulamaları | |
13 | AİHS 6. madde incelemesi ve uygulamaları | |
14 | AİHS 9.,10 ve 11. madde incelemesi ve uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Prof. Dr. Halil Kalabalık, İnsan Hakları Hukuku, Kavram, Uygulama, Hak ve Ödevler, Seçkin, Ocak 2013, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Cilt:1 ve Cilt 2, Açıklama ve Önemli Kararlar, Prof. Dr. Osman Doğru, Dr. Atilla Nalbant Ekim 2012 / 1. Baskı; A. Şeref Gözübüyük, Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İnceleme ve Yargılama Yöntemi, 10. Baskı, Turhan, Ankara, 2013 ; Prof. Dr. Osman Doğru, Dr. Atilla Nalbant, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Açıklama ve Önemli Kararlar, Cilt:2; Mehmet Akif Etgü, Kamu Hukukunda Mülkiyet Hakkı ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Mülkiyet Hakkına Bakışı, On iki Levha Yayıncılık;.-HUDOC veri tabanı üzerinden karar incelemesi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hukuk hizmetleri sektöründe çalışanların bilmesi gereken genel ilke ve kuralları bilir. | X | |||||
2 | Her türlü yazışma işlemini yapar. | X | |||||
3 | Adalet Bakanlığı UYAP teknolojisini ve kullanımını bilir. | X | |||||
4 | Hukuk alanına ilişkin yenilikleri takip eder, gerekli olanları öğrenir ve geliştirir. | X | |||||
5 | Sorumluluk alır ve kendisine verilen yetki sınırları içinde alınan kararları yürütür. | X | |||||
6 | Birimlerin veya büroların ihtiyacını karşılayacak dosyalama ve arşivleme çalışmalarını yürütür. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir. | 5 | 5 | ||||
2 | Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer. | 5 | 5 | ||||
3 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 5 | ||||
4 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir. | 5 | 5 | ||||
5 | Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir. | 5 | 5 | ||||
6 | Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır. | 5 | 5 | ||||
7 | Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar. | 5 | 5 | ||||
8 | İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular. | 5 | 5 | ||||
9 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir. | 5 | 5 | ||||
10 | Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|