Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği İka Teorisi | MZB 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği eski kaynaklarını kullanarak ikâ teorisinin tarihsel gelişimini görmek ve günümüz Türk Müziği´ndeki ika anlayışını kavramak |
Dersin İçeriği | Farklı yüzyıllarda yazılan ve Türk müziği ikâsına dair bilgiler içeren kaynak eserlerdeki nazariyeler incelenecek, burada yer alan ikâ devirleri ile günümüz Türk Müziği ikâ uygulamasının farkları ve benzerlikleri incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziği ikâ teorisini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Türk müziği ikâ kaynaklarını tanır. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
3 | İkâ´ın unsurlarını ve uygulamalarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | İkâ teorisi ve günümüz Türk Müziği ikâ anlayışının karşılaştırmasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İkâ´ın tarifi, asli ve yardımcı unsurları | |
2 | İkâ yazım şekilleri ve okunuşları | |
3 | 10. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
4 | 11. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
5 | 12. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
6 | 13. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
7 | 14. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
8 | 15. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
9 | 16. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
10 | 17. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
11 | 18. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
12 | 19. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
13 | 20. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
14 | 20. yüzyıl Türk Müziği´nde ikâ uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Edvâr ve risâle sahipleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri |
Ders Kaynakları | Ekrem Karadeniz, Musikimizde Usul ve İka, Türk Kültürü Dergisi, sy. 190, İstanbul 1978. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziği ikâ teorisini öğrenir. | ||||||||||
2 | Türk müziği ikâ kaynaklarını tanır. | ||||||||||
3 | İkâ´ın unsurlarını ve uygulamalarını öğrenir. | ||||||||||
4 | İkâ teorisi ve günümüz Türk Müziği ikâ anlayışının karşılaştırmasını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |