Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Kültürel Grup Müzikleri MZB 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ferdi KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Geleneksel kültürde var olan, çeşitli yöre müzik örneklerinin icra, ortam ve müzikal yapı bakımdan incelenerek, Türk halk müziğindeki yerinin karşılaştırılması. Müziği doğuran sosyal çevrenin tanınması müziğin daha doğru anlaşılması ve yorumlanmasını sağlayacaktır.

Dersin İçeriği

Sosyal grup kavramı ve tanımı; yerel grup müzik türleri; Sıra Gecesi; Kürsübaşı; Yaren; Oturak Alemi; Barana Sohbetleri; Gençlik Teşkilatı; Yatsı Oturumları; Ahilik Teşkilatı; Gezek grup müzikleri; halkbilimi; müzikolojik kavramlar ve metodolojisi. Yaren Sohbeti, Oturak Alemi, Serdâb Faslı, Saray Faslı vb. zümre müzikleri, Değirmenci, Keçeci, Balıkçı, Leblebici, helvacı vb esnaf havaları ait oldukları çerçeve içinde özellikle müzik form ve şekilleri açısından değerlendirilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal kültürel grup müziklerinin Türk kültüründeki önemini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Mahalli müzik kültürü hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Türkiye´de yaşayan sosyal kültürel grupları sınıflandırır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Sosyal kültürel grup müziklerinin karşılatırmasını yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal grup kavramı ve özellikleri
2 Mahalli müzik grupları ve türleri
3 Müzkoloji kavramı ve özellikleri
4 Türk kültüründe müzik icra edilen mahalli ortamlar ve özellikleri
5 Ahilik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı
6 Ahilikten kalma uygulamalar ve sosyal kültürel gruplar
7 Gençlik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı
8 Yaren kavramı,içeriği, amacı ve alanı
9 Sıra Gecesi kavramı, içeriği, amacı ve alanı
10 Kürsübaşı kavramı,içeriği, amacı ve alanı
11 Oturak Alemi, içeriği, amacı ve alanı
12 Barana sohbetleri, kavramı, amacı ve alanı
13 Gezek grupları, kavramı, amacı ve alanı
14 Grup müziklerinin karşılatırılması
Kaynaklar
Ders Notu

TEZCAN, Mahmut, Çankırı Yaren Sohbetleri, Kültür Bakanlığı Yay., Ank. 1989.
ER, Tülay, Simav İlçesi ve Çevresi Yaren Teşkilatı, Kül., Bak . Yay., Ank. 1989
ÖZDEMİR,Nebi,Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü, Akçağ Yay., İstanbul, 2005.

Ders Kaynakları

ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000.
BORATAV, Pertev Naili, 100 Soruda Türk Folkloru, Gerçek Yayınevi
ALANGU, Tahir; Türkiye Folkloru El kitabı, Adam Yay., İstanbul, 1983.
EKİCİ, Metin Halk Bilgisi Derleme ve İnceleme Yöntemleri
ÖZDEMİR, Nebi, Medya Kültür ve Edebiyat, Geleneksel Yay., 2008.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Sosyal kültürel grup müziklerinin Türk kültüründeki önemini açıklar.
2 Mahalli müzik kültürü hakkında bilgi sahibi olur.
3 Türkiye´de yaşayan sosyal kültürel grupları sınıflandırır.
4 Sosyal kültürel grup müziklerinin karşılatırmasını yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6