Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Kültürel Grup Müzikleri | MZB 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Geleneksel kültürde var olan, çeşitli yöre müzik örneklerinin icra, ortam ve müzikal yapı bakımdan incelenerek, Türk halk müziğindeki yerinin karşılaştırılması. Müziği doğuran sosyal çevrenin tanınması müziğin daha doğru anlaşılması ve yorumlanmasını sağlayacaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyal grup kavramı ve tanımı; yerel grup müzik türleri; Sıra Gecesi; Kürsübaşı; Yaren; Oturak Alemi; Barana Sohbetleri; Gençlik Teşkilatı; Yatsı Oturumları; Ahilik Teşkilatı; Gezek grup müzikleri; halkbilimi; müzikolojik kavramlar ve metodolojisi. Yaren Sohbeti, Oturak Alemi, Serdâb Faslı, Saray Faslı vb. zümre müzikleri, Değirmenci, Keçeci, Balıkçı, Leblebici, helvacı vb esnaf havaları ait oldukları çerçeve içinde özellikle müzik form ve şekilleri açısından değerlendirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal kültürel grup müziklerinin Türk kültüründeki önemini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Mahalli müzik kültürü hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Türkiye´de yaşayan sosyal kültürel grupları sınıflandırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Sosyal kültürel grup müziklerinin karşılatırmasını yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal grup kavramı ve özellikleri | |
2 | Mahalli müzik grupları ve türleri | |
3 | Müzkoloji kavramı ve özellikleri | |
4 | Türk kültüründe müzik icra edilen mahalli ortamlar ve özellikleri | |
5 | Ahilik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı | |
6 | Ahilikten kalma uygulamalar ve sosyal kültürel gruplar | |
7 | Gençlik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı | |
8 | Yaren kavramı,içeriği, amacı ve alanı | |
9 | Sıra Gecesi kavramı, içeriği, amacı ve alanı | |
10 | Kürsübaşı kavramı,içeriği, amacı ve alanı | |
11 | Oturak Alemi, içeriği, amacı ve alanı | |
12 | Barana sohbetleri, kavramı, amacı ve alanı | |
13 | Gezek grupları, kavramı, amacı ve alanı | |
14 | Grup müziklerinin karşılatırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | TEZCAN, Mahmut, Çankırı Yaren Sohbetleri, Kültür Bakanlığı Yay., Ank. 1989. |
Ders Kaynakları | ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal kültürel grup müziklerinin Türk kültüründeki önemini açıklar. | ||||||||||
2 | Mahalli müzik kültürü hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
3 | Türkiye´de yaşayan sosyal kültürel grupları sınıflandırır. | ||||||||||
4 | Sosyal kültürel grup müziklerinin karşılatırmasını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |