Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Müziğinde Türler MZB 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERTAN DEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. SERTAN DEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Müzikteki tür tartışmalarını, yakın bilim ve sanat dallarındaki tür tanımlarına göre tartışarak Türk halk müziğindeki türleri belirlemek.

Dersin İçeriği

Türk halk müziğinde var olan türlerin sınıflandırmasını yaparak, yeni olabilecek türleri belirleme yöntemlerini ortaya koyma. Dinleme aşamasında türleri belirleme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tür tartışmalarının yakın bilim ve sanat dallarındaki tanımlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Gözlem,
2 Müzikte tür tanımını bilir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk halk müziğinde tür tanımını bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Türk halk müziğindeki türleri bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
5 Türk halk müziğindeki türlerden yola çıkarak yeni türleri belirleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biçim, şekil, tarz, tip tanımları ve müzikte kullanımları
2 Tür kavramının tanımları
3 Yakın bilim ve sanat dallarında tür tanımının kullanımı
4 Müzikte tür tanımı
5 Türk halk müziğinde tür tanımı
6 Bir tür olarak Halay havaları ve özellikleri
7 Bir tür olarak Semah-Deyiş havaları ve özellikleri
8 Bir tür olarak Zeybek havaları ve özellikleri
9 Bir tür olarak Konya-Silifke havaları ve özellikleri
10 Bir tür olarak Bozlak havaları ve özellikleri
11 Bir tür olarak Barak havaları ve özellikleri
12 Bir tür olarak Maya havaları ve özellikleri
13 Diğer türler ve özellikleri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Demir, Sertan (2013), "Türk Halk Müziğinde Türler", Usar Yay., İstanbul.

Ders Kaynakları

EKİCİ, SAVAŞ (2009), ELAZIĞ HARPUT MÜZİĞİ, AKÇAĞ YAY. ANKARA.

SİPOS, JANOS (2009), ANADOLU'DA BARTOK'UN İZİNDE, PAN YAY., İSTANBUL

ŞENEL, SÜLEYMAN (2007), KASTAMONU'DA AŞIK FASILLARI, KASTAMONU VALİLİĞİ YAY., KASTAMONU.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Tür tartışmalarının yakın bilim ve sanat dallarındaki tanımlarını bilir.
2 Müzikte tür tanımını bilir.
3 Türk halk müziğinde tür tanımını bilir.
4 Türk halk müziğindeki türleri bilir.
5 Türk halk müziğindeki türlerden yola çıkarak yeni türleri belirleyebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6