Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Türkçesi Müzik Metinleri | MZB 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MURAT CAN DİLBER |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MURAT CAN DİLBER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziği Tarihi, kuramı ve repertuvarı için kaynak teşkil eden metinleri tanımak ve bu kaynakları akademik alanda yapılacak müzik çalışmalarında doğru bir şekilde kullanılabilmek |
Dersin İçeriği | Osmanlı Türkçesi ile yazılmış güfte kaynakları, mecmualar, cönkler ve repertuvar kaynakları ile Türk Müziği´ne dair yazılmış makaleler üzerinde çalışılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziği tarihi yazılı kaynaklarını tanır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk müziği yazılı kaynaklarını okur. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Yazılı kaynaklarda işlenen konuları yorumlar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Yazılı kaynaklar ile günümüz kaynaklarının karşılaştırmasını yapar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi alfabesi | |
2 | Osmanlı Türkçesi yazım kuralları | |
3 | Osmanlı Türkçesi okuma ve aktarım kuralları | |
4 | Osmanlı Türkçesiyle yazılan güfte kaynaklarının tanıtılması | |
5 | Divanların incelenmesi | |
6 | Mecmuaların incelenmesi | |
7 | Cönklerin incelenmesi | |
8 | Mecmua-yı Sâz u Söz okumaları | |
9 | Osmanlı Türkçesiyle yazılan nazariyat ve repertuar kaynaklarının tanıtılması | |
10 | Kantemiroğlu Kitâb-ı ilmü´l-musiki okumaları | |
11 | Esâtiz-i Elhân adlı eserin tanıtılması | |
12 | Esâtiz-i Elhân´dan Abdülkâdir Merâgi okuması | |
13 | Esâtiz-i Elhân´dan Dede Efendi okuması | |
14 | Esâtiz-i Elhân´dan Zekâî Dede okuması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mefail Hızlı, Metinlerle Osmanlı Türkçesi, (Emin Yayınları), Bursa 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziği tarihi yazılı kaynaklarını tanır. | ||||||||||
2 | Türk müziği yazılı kaynaklarını okur. | ||||||||||
3 | Yazılı kaynaklarda işlenen konuları yorumlar. | ||||||||||
4 | Yazılı kaynaklar ile günümüz kaynaklarının karşılaştırmasını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |