Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal, Mesleki, Dini ve Kültürel Gruplarda Müzik ve Oyun İncelemeleri THO 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERTAN DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkiye'de bulunan sosyal, mesleki ve dini ve kültürel grupların toplantılarında icra edilen dans ve müzik ilişkisinin incelenmesi dersin amacıdır.

Dersin İçeriği

Anadolu'da farklı amaçlarla gerçekleştirilen geleneksel toplantılarından, dans ve müzik içeriğine sahip olanlarının incelenmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır.  

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Halkbilimi tanımı tartışmaları
2 Dans ve müziğin halk bilimi içerisindeki yeri ve önemi
3 Halk müziği ve halk dansı incelemelerinde kullanılan halk bilimi araştırma yöntemlerine genel bakış
4 Kısa sınav
5 Ahilik kültürünün, halk müziği ve dans kültürüne etkileri
6 Sıra gecelerinde icra edilen dans, oyun ve müzik birlikteliğinin incelenmesi
7 Kürsübaşı sohbetlerinde icra edilen dans, oyun ve müzik birlikteliğinin incelenmesi
8 Ara sınav
9 Gezeklerde icra edilen dans, oyun ve müzik birlikteliğinin incelenmesi
10 Ferfane/Harfenelerde icra edilen dans, oyun ve müzik birlikteliğinin incelenmesi
11 Barana Sohbetlerinde icra edilen dans, oyun ve müzik birlikteliğinin incelenmesi
12 Kısa sınav
13 Mevlevi ayinlerinde icra edilen dans ve müzik birlikteliğinin incelenmesi
14 Alevi/Bektaşi ayinlerinde icra edilen dans, oyun ve müzik birlikteliğinin incelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

     ·        Elçin, Ş. (1997). Halk Edebiyatı Araştırmaları-1. Ankara: Akçağ Yayınları

·         Gazimihal, M. R. (1961). Musiki Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

·         Gazimihal, R. M. (2006). Anadolu Türküleri ve Musiki İstikbalimiz. (M.Salih Ergan ve Ahmet Şahin Ak, Çev.). İstanbul: Ötüken Yayınları

Hınçer, İ. (1968). Türkiye’de Folklor Hareketleri. TFA 20. Yıl Özel Sayısı, 

·         Köprülü, M. F. (1993). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, (I.Baskı). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

·         Özbek, M. (1981). Folklor ve Türkülerimiz. İstanbul: Ötüken Yayınları.

·         Özbek, M. (1998). Türk Halk Müziği El Kitabı I Terim Sözlüğü. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.

·         Öztuna, Y. (1976). Türk Musikisi Ansiklopedisi II. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

·         Öztuna, Y. (2006). Tu¨rk Musikisi Ansiklopedik So¨zlu¨gˆu¨. Ankara: Orient Yayınları

·         Öztürk, A. O. (1994). Azerbaycan Halk Türküleri. Milli Folklor, 3/24,

·         Sakaoğlu, S. & Alptekin, A. B. (2006). Anonim Halk Edebiyatı. Türk Edebiyat Tarihi IV, ed. Talat Sait Halman vd, s.587-614, Ankara: Kültür Bakanlığı.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir. X
2 Türk ve Batı danslarının temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. X
3 Türk Halk Oyunları bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Dans bilimine sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer bilimlik disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. X
4 Teknolojik konuları yenilikleri takip eder. Türk Halk Oyunlarının geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Dans biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. X
6 Eğitim, öğretim ve araştırma kalitesi ile Türkiye ve Dünyada tanınan; tartışma, analiz, açıklama ve sentezlere ulaşma yönünde öğretim ve araştırmalar yapacak; Türk Halk Oyunları bilimini ileri seviyelere taşıyacak öğretim yapar. X
7 Türk Halk Oyunları konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
8 Dans biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 10 30
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6